Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Follow by Email

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Qada' dan Qadar

Friday, June 3, 2011 - - 2 Comments











"Setiap yang berlaku adalah tertulis di dalam kalam-Nya"

Bla..bla..bla..

adeyh..tensen..tensen..tensen..boleh sakit otak la kalau selalu jadi macam ni..lepas satu pergi,satu yang datang..
eh..bgus lah..xpayah carik..dia datang..adeyh..kalau tuah a.k.a. nasib baik yang datang,xpe lah jugak..'dia' yang aku cakapkan ni is malang..UNLUCKY..adeyh..pening..pening..ade jugak yang aku jual keta ferrari aku ni kt kedai timbang kati..lepas satu..satu masalah dia bagi kat aku..nak jual..dah xde harge..so..nak xnak..gune je la sampai tamat riwayat..


adeyh..aku ni pun satu..dah taw kete tu season..xreti2 nak maintanence..huhuhu..jawapannya..bukan aku xnak maintanence,tp..masalah nya..duet xde...mcmne nk wt maintanence..huhu..mane la pegi duet2 aku ye..joli katak??,..bile aku kluar umah..capteh pn bape RM je pn..hurm..gaji aku pn brape sen je..

adeyh..tu la..dulu kije dah elok..main2 lagi..padan muka..dah la xreti nak syukur..sikit2 maki..sikit2 marah..cube la sabar..ni tidak..cube renung..kt sape aku marah sebenarnye??..kt DIA..kalau ko marah DIA,pencipta ko..Yang MAHA GREAT..macam ne DIA nak bantu ko time susah??..so..padan lah muke ko..hahaha..


zack..zack..ape lah nak jadi..berkawan salah..tak berkawan salah..semuanya jadi serba salah..kang kalau xberkawan..cakap aku kera sumbang..adeyh..hape pun xboleh..xpe lah zack..nak buat camne..name pun idop..if idop xsukar..bukan idop la nmanye..sabar je la k..


kepada insan yang teramat aku sayangi..SITI AISYAH BTE TUMIRAN..maafkan ayang..ayang tak bermaksud untuk menyepikan diri..lebih2 lagi..after kite mula nak kenal lebih rapat..I'M SO SORRY..huhuhu..


dugaan..mungkin ade hikmah disebalik kejadian..who knows..dalam aku tengah dalam kesusahan..still ade gak segelintir insan bernama sahabat bantu aku..tolon aku..terima kasih..mungkin time ni..tuhan nak tunjuk kat aku..sape kawan..sape sahabat..sape lawan..

luse dah kojo..pagi plak..adeyh..nk poie naik apo..kaki dah patah poit..huhuhu..besok..nak xnk,aku kena gak setel kn keto aku..gilo apo nk bg tersadai sampai seminggu..huhuhu..malam rabu yang malang..huhu..dah la salah masuk roaster..offday pn datang kojo..tolobey rajin!!..padan muko..nk balik awal,kono plak balik lewat..kunci keto totinggal kek opis..adeyh..baik2 bleh balik 11.30..kono tgu kunci pkol 12.00,.huhu..igt nk poie soromban..ngeloan ko apo ko..rupanya..kesabaran ku teruji laie..aadeyh..dah la tongah malam..golap..dok tahan keto,xdo yang nk boronti..adeyh..tunggu punyo tunggu..naseb ado mmbr pickup blik senawang..hurm..apo laaa naseb..kek belog ni la tompek den nak luohkn apo yg den raso..


ntah lah..kadang2 tuhan bagi kito ujian..kito kato malang..kadang2 tuhan bagi kito nikmat..kito kato tuah..
kalo kito malang,baru kito nk ingt kek DIA,..kalo sonang??..ado den ingt kek DIO??..


kepada diri sendiri..MOHD ZULHILMI SALAHUDDIN BIN HASHIM @ Zack Hashim..ingat-ingatlah lepas ni...belajar dari kesilapan..ni bukan nya bala..mahupun malang..ni la ujian untuk ko..ujian untuk ko lalui time idop ni hah..time dah mati nanti..dah xdo ujian2 cmni hah..dah tinggal jawab exam jo..lulus ko x..ko sorg jo la nilaikan..layak ko ko lulus??..eden ni hah bukan nak bebel kek ko..tapi..ekau tu yang xponah nk beingat..ekau dah taw ekau xdo duet..ekau buek la xdo duet..yg dok gatal nk poie cari masalah tu pasal apo??..kan dah kono..bilo dah kono,,ekau dok maki2..marah2..cubo2 la bawak besabor...bukan nyo luak pn ekau punyo bulu rome kalau ekau sabo..zack..zack..maleh dah den nk layan ko..pandai2 la ekau bawak diri kek nogowi orng ni hah..ekau tu duduk johor..bukan nogowi 9 ni hah..jarang2 balik kampung..hah..ni lg 1 den nak koba..ekau dah taw jarang balik kmpung..ekau rajin2 lah tepon org tua ekau..ini tidak..ekau ikotkn sgt ego ekau yg tinggi cm gunung everest tu hah..gunung tu  kalo ekau tarah ari2,,boleh jd rato ko taw.tp..ego ko ni..den tgok..tarah banyak mno pn xluak2..adeyh..dah lah..ekau pikir lah sondiri poit..menyampah pulak den raso membebel kek diri sendiri ni ha..


Yang bonar sobonar bonar nyo,





Berakal vs Nakal

- - 0 Comments











Dikalaku terkenang zaman persekolahan ~

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : baki duit belanja sekolah simpan dalam tabung.

Murid Nakal : pau duit tabung kawan wat belanja sekolah.


☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

(Errr. .abg nk kueh pau? Tnye adik ~Z~ kpada abg ~Y~ kaki pau )

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : duduk dediam time cikgu tengah ngajor dalam kelas.

Murid Nakal : dediam kuar dari kelas ketika cikgu sedang ngajor. .

☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

( X & W senyap2 mlangkah kuar kelas. . .budin "abg ~X~ pegi dulu sayang. .babai. .kpada ~A~ ditepi tingkap". . .~W~ " hoi! Diam la hoi! Kaber2. .kantoi nanti. .Aq yg ngajor ko kang"

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : Selalu bangun berdiri nak jawap soalan.

Murid Nakal : selalu kena berdiri sebab tak tau jawab soalan.

☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

( ~V~ berkata2 di dalam ati lpas didenda berdiri " tak gun0 punyo cekgu! Jaga kau balik kang! " Muka panaz ~

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : habes sekola terus pulang kerumah atau ke library.

Murid nakal : lum habes waktu sekola da menyeringai. .

☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

( ~U~ " ~T~. .j0m mandi sungai?" ~T~ " ape barang. .mandi swimming p0ol la" )

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : siapkan homework dulu baru kuar bermaen.

Murid Nakal : tak kuar bermaen pun homework tak siap gak!

☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

"h0mework is teamw0rk" c0pypaste kat ~S~ ar. .zaman da canggeh beb! Huhaa. .[itu tanduk suda kuar]. . kate ~R~ yg sedang syok men games dalam bilik. .

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Murid Berakal : rajin jumpa guru lepas waktu sekolah.hendak rujuk lebeh pembelajaran.

Murid Nakal : kerap jumpa guru selepas waktu sekolah kerana timbulkan masalah.

☆★ hall of fame~ roll..camera..acti0ns ★☆ ↓↓↓

~Q~ "apahal ni cikgu?! Bru jumpe td da rindu ?" Cikgu "ekaw mang nk k0n0 eh jang. .ngee~"

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

Dengan ini anugerah pelajar cemerlang pada tahun ini jatuh kepada memurid nakal. . .yehaa. ."study biar haprak. .result biar gempak"
Oleh kerana terlalu studyhard smpai kepagi. .memurid berakal telah dilanda ke'blur'an & ke'jammed'an akal sewaktu menjawap exam. . .jeng jeng jeng. . .:p

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░


~ tamat. .dengan ucapan. . .selamat hari guru. .tabahkn hati mendidik anak bangsa. .buat adik yang masih belajar. .sekolah mang boring jer. .tp hargai la waktu yang masih ada ni~

~ p/s : cerita & adalah rekaan semata-mata yer ^^,

Nukilan : cha yang amat2 merindui zaman persekolahan. . .wuwuwuwu T_T

▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░▓▒░

♪♫♪ Backgr0und Music : andai dapat ku undur waktu -AXL's.. Ehehe layann ♪♫♪ ~

▓▒░ ツ τнαиκ чσu ツ ▓▒░

╔∞['αısчαн єıчćнα'™]∞╗
Kredit : 'Aisyah Eiycha'




Selamat Hari Ibu

Monday, May 9, 2011 - - 0 Comments

Selamat  Hari Ibu



















Pagi lepas Subuh,
Sekitar Rumah Taman,
Taman Tun Hussien Lempoyang,

A : nasi lemak..nasi lemak..satu rm2..nasi lemak..nasi lemak panas..
B : kak..panas lah kak..jom duduk bawah pokok sana..
(ujar B menunujuk ke arah pokok angsana yang merimbun sambil mengibas-ngibas bajunya kepanasan)
A : tapi dik..nasi tak abis jual lagi laa..nanti mak marah..
B : hurm..lame lagi ke kak??
A : ada lah dalam sepuluh bungkus..
B : xpe lah..jom lah duduk bawah pokok tu...adik dah penat dah ni..
A : hurm..yelah..yelah..

B menarik tangan akaknya..laju sungguh dia berjalan..mungkin bahang panas pagi tu..sungguh luarbiasa..mana mungkin badan setahun jagung sepertinya mampu menahan terik mentari tersebut..

B : penat nya kak...panas sungguh pagi ni kan??..(tanya B sambil meniup2 baju nya..)
A : takpelah..adik rehat dulu...nanti kita sambung lagi k..
B : ok..(b hanya mengukir senyum)

Pin..pin..pin..
sebuah mercedes silver megah berhenti di depan dua beradik tersebut..
pemandu tersebut melambai A..A pun menghampiri kereta mewah tersebut..

Z : adik..adik jual ape tu??
A : err..err...nasi lemak bang..
Z : wah..rajin nya adik bantu mak jual ye..berapa ringgit sebungkus..
A : err..RM2 bang..tapi...da sejuk bang..
Z : takpe..tinggal berapa bungkus lagi tu??
A : err..sepuluh bang..
Z : hurm..abang xda duit kecik..xpe lah..macam ni..abang halalkan duit baki..
A : abang nak berapa??
Z : bagi abang semua lah..hehe..nah..
(Z menghulurkan note  RM50 kepada A..)
A : err..bang..banyak ni..saya jual sepuluh je..
Z : xpe..abang sedekah..dulu pun abang jual-jual jugak macam adik..
A : tipulah..abang bawak mercedes ni..tak kan abang jual nasi lemak tepi jalan??(ujar A kehairanan..)
Z : kenapa??jual nasi lemak..tak boleh naik kereta mewah ke??
A : err..x lah bang..
Z : adik..janganlah bersungut walaupun adik cuma jual nasi lemak..arwah mak abang selalu pesan..walau apa jua kerja yang kita lakukan..jika ianya di jalan yang diredhai..insyaallah..tuhan akan memberkati hasilnya..
A : mak adik pun cakap macam tu bang..tp..penat lah bang..mana nak study..mana nak jual nasi lemak..
Z : pengalaman dik..semua ni pengalaman..cara adik uruskan masa,antara belajar dan bekerja..adik sanggup tutup malu..berjalan satu taman jual nasi lemak pagi-pagi..tu semua pengalaman..dari pengalaman,kita dapat belajar..
A : terima kasih bang..

Setelah menghulur duit,Z terus berlalu..A menghampiri B di bawah pokok..

B : Lama abang tu berbual..
A : dia beli semua nasi lemak kita dik..dah..jom balik..
B : iyeke??..yea..boleh balik awal..(jerit B keriangan)


Sesampainya dirumah,

Ibu : A..A..abis nasi lemak arini kak??
A : abis bu..ni ade duet lebih..ada abang tu baik hati beli nasi lemak kita,xmintak duit baki..
Ibu : akak..kan ibu dah cakap..jangan amik duit org..
A : tapi bu..dia kate..dia ikhlas bu..
Ibu : dah..dah..amik balik duit ni..nanti jumpa..akak pulangkan semula..
A : maaf ibu..
Ibu : ibu xmarah..tp..akak pun paham kn..keadaan kita..ni adik dah mandi ke belum..pergi ajak adik mandi..
A : baik bu..


A memanggil B mengajak mandi..ibu hanya menggeleng-gelengkan kepala..

10 tahun kemudian,

Pintu pagar depan sebuah unversiti tempatan,

C : A..ko tak nak celebrate ke ko dapat anugerah dekan??
A : xpelah..korang pergi dulu..aku nak balik kampung..bagitau adik dengan mak aku..
C : ko nak aku antar ko ke bus station ke??
A : ish..buat susah je..xpe..aku naik taxi je..
C : alah..tak jauh mane pun..lagipun..ko banyak tolon aku..semua subject susah..ko tolon aku..
A : mak aku cakap..ada ilmu..elok kongsi..
C : baik betul lah ko ni A..bila masa ketika lah aku dapat jumpe mak kau ye?
A : xpe..datanglah kampung aku..btol ke ko nk antar aku ni??
C : lah..xkn dengan aku pun ko xpercaya..ko tolong aku,so..aku tolong lah lo balik..adat orang berbudi A...
A : thanks C..

Petang lepas zohor,
hampir maghrib,
di depan rumah A,

kelihatan ramai orang kampung di rumah A..A kehairanan..

Pak imam : A..maaflah..puas imam cuba hubungi kamu..tp..


pak imam tidak dapat meneruskan kata-katanya..dia hanya mengeleng-gelengkan kepala..


A : kenapa imam??..kenapa..


hati A berdegup kencang..mungkinkah??..detik kehilangan insan tersayang kembali lagi..wajah sayu ibu berlari-lari di kotak pikiran A..A terus berlari masuk ke ruang tamu..sekujur badan,,berselimut putih terbaring di tengah-tengah ruang..mulut jiran tertangga masih mengalunkan yassin..sayup wajah ibu berselubung dengan kain putih bersih..langkah nya lemah..longlai..tanpa dia sedari..dia terjelepuk di sisi jenazah ibunya..


A : ibu..ibu..maafkan kakak bu..ibu...isk..isk..IBUUUUUUUUUU...


jeritan A membuat semua hadirin sayu..siapa tak kenal arwah..lebih-lebih lagi A..setiap pagi mengusung bakul nasi lemaknya..walaupun berkali-kali imam menghantar bantuan,berkali-kali juga lah si ibu menolak..katanya..cukuplah hasil pencen ilat si suami,upah menjahit dan menjaja nasi lemak nya..untuk menyara idup mereka tiga beranak..para tetamu mengbacakan al-fatihah kepada arwah..semoga roh nya ditempatkan bersama golongan para kekasih-NYA..insyaallah..


Langkah A longlai sewaktu mengiringi jenazah insan yang paling disayanginya..kelihatan B bersama-sama orang kampung menangkat keranda arwah ibunya..berkali-kali hadirat mengusap airmata A..hilangnya tiada ganti..bukan macam pepatah..patah tumbuh,ilang berganti..baginya..belum puas dia membalas jasa insan tersebut..A tidak mampu menahan sebak di hatinya..saat jenazah ibu nya diturunkan..semakin berjurai lah titis air matanya membasahi bumi..

Maghrib,
di rumah A,

A : adik..ibu xmampu mewasiatkan harta untuk kita..cuma tanah dan rumah ni lah satu-satunya harta yang kita ada..(ujar A sambil teresak-esak)
B  : sudahlah kak..yang pergi..biarlah pergi..xusah kita tangisi lagi..berdoalah..agar roh ibu ditempatkan diantara golongan-golongan para kekasih-NYA..
A : adikk...(A memeluk B sambil menangis..b masih dapat merasa air hangat setitis demi setitis turun menitik di belakang badannya)

Beberapa minggu kemudian,
Kuala Lumpur,
banggunan 24 tingkat..

A : ni ke tempatnya..
sambil menjinjit sijil-sijil yang diperolehinya..A memberanikan diri memasuki ruang legar banggunan tersebut..
Receptionist : Ye dik..nak interview ke??
A : Err..ye kak..tp..betul ke ni alamat syarikat ni??..(A menghulurkan surat panggilan temuduga)
Receptionist :betul lah ni..hurm..kalau ikut surat ni..adik kena jumpa dengan CEO syarikat ni..adik ada bawak proposal??
A : err..ada kak..
Receptionist : kalau macam tu..adik duduk dulu kat sana..nanti akak panggil ye..(Receptionist tersebut menuding ke arah set sofa berwarna hitam di ruang menunggu)
A : terima kasih kak..

Selang 5 minit,


Receptionist : Dik..adik dah boleh masuk..adik terus je..lepas tu ade bilek CEO kt ujung..
A : terima kaseh kak..(ujar A sambil melemparkan senyuman)

Tok..tok..tok..

Z : masuk..
kedengaran suara garau memanggil A masuk..kelihatan seorang lelaki lewat 40-50'an sedang membelek2 fail didepan nya..
A : Assalamualaikum en..
Z : waalaikumusalam..duduk..(z mengalihkan pandangannya dari fail2 yang berselerak di mejanya..)
A : ehhh..abang..
Z : abang??..hehe..pandai kamu bergurau..saya da tua lah..
A : tak..maksud saya..abang yang dulu beli nasi lemak saya??..kejap..kejap..
A cepat2 mengeluarkan sebuah buku..mebelek2 setiap muka surat..Z semakin hairan..di garunya kepalanya yang tidak gatal itu..
A : hah..jumpa pun..(A tersenyum..d tangan nya..sekeping note RM50..)
Z : kenapa dengan note tu??

A tidak dapat menahan sebak..dia terus menangis..
A : isk..isk..saya xsempat sampaikan amanat arwah ibu saya..isk..
Z : hurm..adik ni yang jual nasi lemak dulu ke??..dengan adik??bawah pokok??
A : iye bang..ibu suruh saya pulangkan duet abang..puas saya tunggu..tp..abang tetap xmuncul2..alhamdullilah..sekarang..saya jumpa jugak dengan abang..ni amanat arwah ibu saya..
(A menghulurkan note RM50 tersebut kepada Z)

Pagi tu..setelah note RM50 tu betukar tangan..sesi interview pula bertukar menjadi sesi suai kenal..dan tengah hari tu..Z terus di jadikan pembantu kepada Tuan Sri Z..

A : Tuan..saya rasa bersalah sebab baru bekerja,terus jadi pembantu Tuan?
Z : tak ada apa lah..saya lantik awak sebab awak jujur..amanah..saya tak perlukan sijil2 tu..tp..kalau betul awak dapat sijil tu dari usaha awak..alhamdullilah..
A : terima kasih tuan..err..Tuan..kalau saya nak sambung belajar boleh?
Z : Bila??
A : err..tak tahu lagi tuan..tapi..saya ada apply..
Z : owh..kalau macam tu..tak usah risau..semua ditanggung beres..hehe..
A : err..maksud tuan?..(ujar A kehairanan)
Z : saya taja awak sambung belajar..bagitahu saja kamu mahu sambung di mana..asalkan..kamu setia berkhidmat dengan syarikat saya selepas habis belajar..
A : BAIK TUAN..terima kasih tuan..
Z : dah..dah..jom kita pegi lunch..petang ni saya kena jumpa siapa??

A membelek2 buku seakan diari kepada Tuan Sri Z..sambil mulutnya melontar jawapan kepada soalan2 Z..
 
15 tahun berlalu..
Di pusara kg.durian single,

"ibu,terima kasih..akak tak mampu beri ibu harta sepanjang ibu hidup..tp..sekarang..akak dah dapat segelung kertas ni bu..ni untuk ibu..atas usaha-usaha ibu mendidik akak..akak dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke luar negara..akak mohon restu ibu..doakan akak selamat di negara orang..adik masih lagi di perak..dia tahun akhir tahun ni bu..bu..akak tak tau nak ucap terima kasih kat ibu..sepanjang ibu hidup..akak xpernah bgtaw kat ibu akak sayang kat ibu..akak tak pernah ucap terima kasih kat ibu..terima kasih bu..terima kasih sebab lahirkan akak..beri akak makan,tempat berteduh,ajar akak segala ilmu yang ibu tau..terima kasih bu..makan minum akak,tempat berteduh akak,pakaian akak..terima kasih bu..terima kasih.."

A memegang batu nisan arwah ibunya,...dari kelopak matanya,mengalir air mata hangat..perlahan menuruni membasahi pipinya..
setelah membacakan yassin dan doa,dia berlalu pergi..membawa segelung sijil..tiada tanda harga..cuma palitan dakwat hitam,bermaksud namanya..dia berlalu melangkah pergi..





IBU,UMMI,EMAK,MAMA,AMMA atau MOMMY...
tak kira apapun kita panggil untuk insan ini,
yang susah payah selama sembilan bulan mengandungkan kita,
bersabung nyawa melahirkan kita kedunia,
tak pernah penat menukar lampin kita,
sentiasa menyusukan kita semasa kita lahir,
sanggup bersengkang mata berjaga membiarkan kita tidur terlebih dahulu,

TERIMA KASIH KU UCAPKAN KEPADA MU,
ATAS JASA YANG KAU BERIKAN KEPADAKU..
JASAMU TAK DAPAT DINILAI DENGAN HARTA BENDA..
ATAUPUN WANG RINGGIT..
TERIMA KASIH,IBU...




K.L.A.S. Bukan C.L.A.S.S.

Saturday, April 23, 2011 - - 0 Comments


Hurm..dlu ak kije kt AirAsia,LCCT..pnye la bangge giler,sampai geng2 bju 0ren ni(geng KLAS,kami bju merah) ak pndang sblah mate je..kdg2 xpndang langsung pn..ye la..ape class kije KLAS..2 dlu..skrg ni..sedar xsedar,da nk dkat sbulan ak j0in geng bju 0ren ni..timekaseh Kuala Lumpur Airport Services c0z mengambil patik jd ahli,walaupun semasa dlu kala,patik pandang pn xlalu ngn kamu..huhu..

Hurm..sebut pasal kije kn,raseny..ni dah nk msuk kije yg ke-20 k0t..adeyh..apsl ak xkekal2 kije ni?kna sumpah k0t?ke xdpt restu dri 0rg tua?ntah la..dah beberapa 0bstacle yg ak try panjat,n bjaye lepasi..ad gak yg still tekapai2..tp..xpe laa..atleast,it is an experience for me to learn s0mting..kan..kan..kan..rase macam nk give up pn ad..hurm..susahny id0p merantau..tu la..sr0h kije kt j0h0r,xnk..s0mb0ng..padan muka k0 zack!..

Kije..kije..kije..
Sesusahnye kije kita,lgi susah nk cri kije taw..
S0..pikir2 kn dan renung2 kn..bersyukurlah dengan apa jua rezki yang tuhan bagi..jangan sampai tuhan tarik punca rezki k0rang..time 2,nk menangis ayer mata darah pn xguna..hangpa tau!..

walaupn kije k0rg 2 cuma pelayan warung,cleaner jusc0,ataupn sekadar sekuiriti guard kt kilang kicap..berSYUKURlah..k0rg masih diberikan punca rezki untuk menyara idup tuan/puan,family,ayahb0nda,sibling..DAN yang paling penting,.ianya HALAL!!..

Dunia hanya sementara,akhirat kekal selamanya..jangan kerana kejarkan akhirat,dunia kamu tinggalkan..begitu juga sebaliknya..biarlah seimbang..bekalan dari dunia,untuk dibawa keakhirat..aku bukan baik,aku juga bukan jahat..sesungguhnya..ak masih bl0m kenal siapa aku,untuk apa aku disini,..jadi sila tafsir aku,bukan nilai aku!!..aku xsuka dinilai,dan aku xsuka menilai..

dunia..dunia..dunia..
TOLONG jangan salahkan dunia!,renung la sedalam2nya..berfikir tanpa mentafsir,buleh mendatangkan kesalahfahaman..




Sony Ericsson vS Photo Blogging!!...

Sunday, April 3, 2011 - - 0 Comments


Wah..i like S0ny Ericsson!!..

xtaw plak ak yg melalui henp0n ni,ak bleh wt p0sting..sungguh ketinggalan zaman la aku ni..puas ak cari cmne nk attach pict dlm p0sting ak..s0..dgn ilmu yg ak bru taw ni..(scare xsengaja mengg0deh hp)..semakin besemangat la ak untuk men-snap dan meng-p0sting..haha..terbaek der!!!...

Dunia hujung jari kan?..sekarng pnya henp0n da xmcm zaman ak dlu..stakat skrin itam putih,s0und pn juz m0n0t0ne je..but..2 pn da di anggap CANGGEH BEB!!..yelah..hp da brape rat..sim kad?t0pup bulan2?..kl0 xda kije,xpyh berangan la nk pkai hp..

Tp..tu dlu..sekarang tidak lagi..maj0riti budak2 zaman skarang..sume ad sbijik hp..pling cikai pn,skrin kaler..

'skrin itam putih?..maaf la bang,terasa diriku begitu k0l0t la bang!..'

Hampeh pnye budak..rase cm nk tamp0r je laju2..hurm..tp..bt0l gak..geng2 ak pn byk gak yg gne hp canggeh2..da xgna dh hp itam-putih 2 lagi..kl0 ad dlm simpanan pn,die0rg bg kt adik2 die0rg..

Ak igt lg hp 1st ak pegang..SAGEM pisang..bapak pyh nk tlis msj,2 yg ak mls nk gna secare life..(rezen : MALU)...haha..

Alhamdulillah lah..as far as I g0..ak masih igt asal usul ak..pengalaman mendewasakan kita kn?..2 la pengajaran yg dpt ak timba sejak ak melangkah kaki keluar dari kep0mp0ng jagaan family ak..tambah t0lak,ad la dlm 7 taun gak ak da depends 0n die0rg..(statement tipuuu!!..tgh2 bulan,tep0n gak die0rg..mintak simpati..ahaks..)

Hurm..0wh ye..pict 2 ak nk trimas kt en.google,sbb bg ak curik..hehe..

Sejauh mana kita melangkah,jangan lupa dimana titik permulaan kisah kita,andai kau berlari terlalu laju,hati-hati..kelak kau akan terjatuh jua..namun,ingatlah..PARUT dari jatuh tersebut la yang kita kna jadikan PENGALAMAN..HIDUP bkan bermula dari berlari,tapi MERANGKAK,BERJALAN kemudian terus BERLARI...




Parking Vs 0rg Taman d0t.d0t.d0t.

- - 0 Comments


aik..ini macam punya 0rang pun ada ka?..bengang bt0l pagi2 ni..bru nak epy2,da dpt n0tis..weh!jpj pn xletak n0tis..k0rg ni apehal?..jgn sampai wa kuang ajar..hah..kn da start!!..sukar celah mane?lu bukan pegi surau lalu tanah merah,bwk andang api atau gna pelita minyak tanah!!..ak gngu k0rg nk pegi surau??..k'm0n la brader..ak bukan parking dpn pintu msuk surau pn da kire untung k0 taw..gua bl0cking jalan ke?..gua parking da ujung nk ke l0ngkang k0t!..tu pn lu kate wa gangu jalan??..k'm0n la brader,lu bwk bas ke?l0ri trelar?lu nk kate mkn jln lu?..

0k fine,wa bleh alih..tp nk alih kt mana?..kt ats bumbung umh lu?ke kt ats kpala lu??..lu ad 0tak tp simpan kt lutut..ari2 pegi surau,sembhyg tunggang tebalik,langsung xjadi pahala!!..ni la akibat,0rg pegi surau,sembahyang..lu pegi surau..nk dpt name..niat 2 bet0lkn dlu brader..lu dd0k l0r0ng mna?da brape lame lu dd0k sini?lu nmpk petak parking 1 umh mcmne?luas mcm bangl0w 18 tingkat ke??..hish..trase bangang plak gua ckp ngn 0rg bangang cm lu..

KALAU ADA PARKING DEPAN UMH GUA,GUA DA PARKING FERARI GUA DPN UMH GUA LA..XDA PARKING TEPI L0NGKANG MCM NI!!..

Lu antar2 n0tis ni,lu jd ape dlm SRS ni??..AJK??..lu panggil sape yg suruh lu ltak surat ni kt ferari gua...SEKARANG!!..jgn sampai gua cari dia..gua cari dia,gua da xpkai mulut..gua ckp pkai tangan je..

Lu ad 0tak,TAFSIR dulu..bru betindak!!..ke lu buat ni,lu dpt name??..lu ari2 bejemaah kt surau??..ni nasihat gua..lu blik umh..kl0 lu ad anak,lu bce dlu kitab2 sk0lah agama anak lu..kl0 lu bujang,lu pegi kdai buku..lu blaj0 dlu ilmu islam..name je 0rg islam,wa tak0t kt ic je islam,kt ati da munafik!!..

Lu td letak surat ni,lu teng0k ad parking k0s0ng x??..HARKTUIH!!..HARAMJADAH!!..suruh gua parking kt ujung sna!!..pas2..ad eskelat0r nk bwk wa smpi pgar rumah??bejalan??..pandai..igt bangang sangat td..ABIS,APESAL LU XPEGI BUAT IBADAT JALAN KAKI BANGANG!!..ke lu dtg surau,nk tunjuk iswara lu ad turb0,..eh..pegi sk0lah blik la..pegi sk0la agama..mls ak ckp dgn 0rg bangang mcm k0..kang xpasal bangang 2 mlekat kt gua..

Sbl0m2 ni pn ad gak parking kt sini,apsal 0k je..xda ltak2 n0tis??..kl0 ak parking sini,p0k0k besar 2 bleh tumbang hempap surau ke?..apsal?sbb lu tg0k gua muda lagi..budak2..bleh la nk ik0t ckp lu..ik0t kpale lu..lpas 2,lu riak?lu bngge ad 0rg dg0 kte lu?..weh..pegi sk0la blaj0 agama la weh..lu tiap2 taun lu kutip duit..uj0ng taun lu buat ape?mkn2?..utk sape?kr0ni2 lu??..mcm gini lu ckp 1 penduduk??..huh..pendek bt0l akal k0rang..2 pn kl0 ada laa..

Lu nk sk0la kn wa?xpayah..xpyh buang mase gua..sejahil2 gua,gua gunakan 0tak utk mentafsir maklumat,bru betindak...k0 pegi ngaji dlu,da khatam,da paham pemikiran islam,pengertian ape sume..bru lu dtg jumpe gua,sk0lahkn gua..

Gua kurang ajar??..-tut- U!!..lu kacau gua,kl0 gua diam..mmg bangang r gua..jd mcm lu..ape?lu igt,wa dd0k sini,.taraf 0ku ke?xbleh ckp?xbleh dgr??..ni n0tis2 ni??ape HARAMJADAH!!!...tuhan bagi lu mulut..utk becakap,kang da mati,mulut tu da xbecakap!kna kunci!!..ad telinge,deng0r!!..ni deng0r wa nk tarbiyah kpala 0tak lu...lu ad mata,teng0k!!..lu teng0k dlu..bet0l ke ape yg lu buat..2 akal yg kt lutut 2..guna..tafsir..knapa kete ni parking sini..weh..0rg xkn parking ferari dia tepi l0ngkang,klau xda sebb taw!!!..tu last..tangan ngn kaki..bru begerak buat kije!!...ni pn nk kna tunggu budak yg aj0 ke??..da tua jgn jd bangang sngat bleh x?ckup2 la time mude dlu da jd bangang..jgn tambah tahap bangang k0 2..tmbah amalan k0 2..


P/s:'Aku memang xhebat..sebab aku tau ad yg maha hebat!!..tp..jangan j0l0k sarang tebuan!!..buruk padahny nanti!!..




Posmen Oh Posmen..

Monday, March 28, 2011 - - 0 Comments


Posmen..ada apa dengan en.p0smen?..sbnrnya..xtaw nk p0st ape..tetibe teng0k pejabat p0s..tu yg rase nk hapdate bel0g..hehe..

S0al slidik.(kateg0ri umur 10thn-40thn)
1.Ape tugas p0smen ye?..
95 percen - antr surat..
5 percen - repair m0t0 kt p0st 0ffice..(ADA 0RG SAB0TAJ B0RANG KAJI SELIDIK AKU!!.)

2.buat ape pegi p0st 0ffice..
60 percen - bay0r bill
20 percen - renew lesen/r0adtax
10 percen - pos surat
5 percen - beli setem
3 percen - ngurat awek@makcik jge kaunter
1 percen - parking m0t0,pas2 p war0ng sblah
1 percen - saje jalan2,saje amik tiket utk rse nikmat MENUNGGU,mak suruh beli santan kelapa..(K0NPEM ADA 0RG DAJAL KN B0RANG AKU!!.)

Tu adalah salah satu s0alan yang ad kat b0rang kaji selidik..

But..based 0n pemerhatian saya pn..bet0l la..tak ramai yang ke pejbat p0s untuk menghantar surat..walhal..dari kecik,kite pegi sk0la..cekgu2 ajar kita..'PEJABAT P0S - MENGHANTAR SURAT/DOKUMEN/DLL)..
Kan?kan?..jadi..kalau saya keluarkan statement macam ni,bt0l x?
'akan datang nanti,generasi muda..xtaw ape funtion sbenar pejabat p0s..'
S0..nk salahkan saper?..rata2 akan cakap,
1.rilex la..blom raye..nk antr surat wtpe?
2.hek eleh..k0l0t la lu br0..skrg mne men p0s2 surat..zaman dah canggeh beb..ad email,sms,mms,tep0n,..nk wt pe pkai surat?
3.leceh la..nk pkai setem,nk tgu 2 3 ari..bru dpt reply..
4.xpe lah..bg en.p0smen 2 rilex..nti raye,dia busy la tu..
5.ang tanya2 ni..ang RnD p0s malaysia ka?..(erk..0rg mcm ni pn ad?)
-Jangan salahkan teknologi,semua kt hujung jari,sbb kita yang nak berlari,sebab kita dah puas berdiri,dah naik lenguh kaki,dia suruh pergi,belajarlah berdikari,
cme yang pasti,jangan ada rasa iri di hati,dendam dan benci,penuh pula dengan hasad dengki,diri sendiri yg rugi,
salah silap hitung pakai jari,siapa juri?,masih lagi tercari-cari,tak pasti,sedarlah diri,kita tak kekal abadi,kita milik yang HAKIKI,..

Hehe..yang menulis ni pun sama jgak kadang2..bak kate dr.fadilah..cermin diri,rawat r0hani,perkasa peribadi..
Sekian,tenQ..;D




My First Online Contest

Thursday, March 17, 2011 - - 0 Comments

“Saya nak menangi iPad dari Lotdotmy contest”






hurm..macam senang ada..macam susah pun ada jugak..tapi..terai je lah..first of all..to all readers yang berminat nak join..klik je sini..syarat-syarat,peraturan,macammana nak join..semua ada kat sini..


ok..saya pun tak tahu sangat pasal lot.my ni..apa yang saya tahu web ni memberikan peluang kepada para customernya untuk mempromosikan hasil jualannya dalam bentuk perniagaan web..atau dengan kata lainnya,jual-beli online..tapi..takde lah sampai korang beli barang kat lot.my ni..lot.my ni cuma pautan je(orang tengah)..macam blogger.com jugak..


laman web ni sesuai untuk para peniaga untuk mempromosikan jualan diorang..contohlah...saya ada bukak kedai bundle..tapi..tak ramai yang tahu saya ada bukak kedai bundle..cume jiran kedai saya je yang tahu saya ada kedai...zaman sekarangkan dah canggeh beb..dunia hujung jari lah katekan..so..peniaga macam saya ni boleh lah ke lot.my ni..and then,register la kat laman web ni..contohnya..kedaibundlezack.lot.my  ..walaupun domain bukan lah .com tapi..lot.my ni tetap mudah diselengarakan..


so..kepada para readers semua yang rase nak bukak kedai..tapi xjumpa cara nak mempromosikan kedai..boleh la terai kt lot.my ni..hehe




Raja Lawak 5

Saturday, March 12, 2011 - - 2 Comments

Raja Lawak 5


Pada suatu hari,sedang KAMI berjalan-jalan bersama petnya,BOBO..dia tersepak TBO(tutup botol oren)..dengan perasaan marah,dia menyepaknya seperti membuat tendangan penalti..NAZMI yang kebetulan lalu disitu berjaya mengelak ufo(unidentify flying object) tersebut..dia sebenarnya baru lepas memenangi LUCKY draw disebuah pasaraya yang terkenal..EPY yang menyaksikan kejadian itu,terPUKAW dengan kecantikan tendangan tersebut..dia yang merupakan coach bagi my-team terus memBALAS tendangan tersebut dengan menendang R2(sejenis kueh tradisional seakan-akan kueh lopez) kearah mereka..MAN yang tidak mahu mereka terus berbunuh-bunuhan,terus mengajak mereka minum KOPI-O diwarung abangnya,warung LEMAN..
-eNd-



Selamat Cuti Sekolah..

Friday, March 11, 2011 - - 2 Comments

Selamat Cuti Sekolah..

Petang hari sabtu tahun 2000 somting-somting..
Kat Padang sekolah tengku rakhang..

Y : weyhh..ko ni asyik main layang-layang je..
Z : yela..takkan nak suruh aku main adik ko plak!!..
Y : wah ko..da pandai double meaning nampak..
Z : eh..mana ada..ko buat apa petang-petang ni?
Y : aku saje je lalu kat sini...ko tak pegi sekolah ke semalam?
Z : aku demam laa..
Y : ahh ko..alasan tak boleh blah..ni,ko main layang-layang..sihat pulak?
Z : ish..doctor suruh aku keluarkan peluh lah..
Y : peluh lah sangat..kalau ko nak berpeluh..ko lari keliling padang laa..main bola sepak ke..
Z : aku mana pandai main semua tu..
Y : lupa lah..ko kaki bangku..haha..
Z : eh..ko..kutuk aku..kemain lagi ye..ade ape kat sekolah semalam..
Y : ada cekgu besar..cekgu muda..kerusi..meja..tiang bendera..murid-murid...
Z : sebelum aku ikat ko dengan benang layang-layang ni..baik ko serius..
Y : haha..rilek la sahabat..takde pape pun kat sekolah tu..cuma cekgu besar announce cuti sekolah minggu depan je..
Z : owh..ok lah tu..dapat jugak aku realease tension pegi bali ke..phuket ke..
Y : wah ko..double meaning lagi tu..haha..weh..ko ingat tak dulu-dulu mase kita budak-budak lagi..
Z : haha..ingat apa??cuba ko bagitau..boleh jugak aku flashback ingatan aku..
Y : alah..game yang selau kita main waktu cuti sekolah dulu..
Z : ok..aku tengah flasback ni..

Bukit kepong tahun 1800 somting-somting..
kat balai polis bukit kepong...

Z : adoiii!!..yang ko pukul aku kenapa Y?
Y : bodoh..yang ko flashback cerita "Bukit Kepung" J.Shamsudin tu kenape?
Z : owh..bukan ke??..ok..ok..aku flashback sekali lagi k..

Kg. Bay Cockle tahun somting-somting..
pukul,,sakit laa..
eh..silap..selepas Zohor sebelum Maghrib..

Z : y..ko da dapat stock peluru kita belom?
Y : dah..malam semalam,masa balik ngaji aku rembat kat kebun mak limah..
Z : bagus..tak sia-sia aku jadikan ko orang kanan aku..besok..kalau kita masih hidup..aku naik kan pangkat ko jadi sargeant..
Y : terima kasih koperal!!..
(menabik Z)
Z : prebet y..kamu tahu lokasi musuh kita??
Y : tau koperal..kat padang bola kg.dusun koperal..
Z : berapa squadron musuh kita??
Y : ber squadron-squadron koperal..saya pun tak tahu bilangannya sebab perisik kita telah mati ditembak petang semalam koperal..
Z : kan saya hantar 2 sepai?
Y : yang lagi sorang jadi tebusan koperal!!..
Z : takpa..kita serang dan selamatkan sepai kita petang ni..mana squad-squad kita yang lain??
Y : semua dah mati kena tembak oleh musuh koperal..
Z : lah..takkan nak serang musuh  berdua je?
Y : entahlah koperal..ape perancangan koperal lepas ni??
Z : kite main baling tin je laa..
Y : err..abis tu..peluru ni??
Z : buang je laa..
Y : penat woo aku curik semalam..ko boleh sesukahati suruh aku buang pulak..
Z : abis..ko nak buat ape??nak suruh aku wat masak lemak terung pipit ke??
Y : err..ye tak ye jugak..jom lah kita cari geng yang lain..
Z : mana basikal ko??
Y : tuuuu..(menuding basikal yang di-parking di bawah pokok kelapa)
Z : err..kejap lagi laa cari diorang..ko nampak tak ape yang aku nampak??
Y : hurmm..apa bende yang ko nampak tapi aku tak nampak??
Z : tu lah..kelapa muda tu..aku dah haus ni..
Y : err..aku kena panjat ke??
Z : yelah..ko lah panjat..tak kan aku kena panjat..aku kan boss!!..
Y : aku lagi kena..(dalam hati sambil memanjat)

selang beberapa minit...

Z : sedap tak y?..bijak kan bos ko ni..
Y : sedap..ko kan memang bijak..(dalam hati : mau nya tak sedap..aku yang penat-penat panjat..dah la banyak semut kat atas tu..bukan nya nak terima kasih ke ape ke..)
Z : ko kutuk aku ke y??
Y : eh..mana ada..lepas ni kita nak lepak mana??
Z : main baling tin laa..aku rasa..budak2 ni mesti godak kat parit tunggal ujung kampung sana..
Y : jom la pegi tengok..
Z : jom..

kat parit..

Z : wahai rakyat-rakyat ku sekalian..(memekik sambil mengangkat kedua belah tangan seperti menyeru)..jom main baling tin!!..(cakap laju..sambil mengenyit mata)
splassshhhh...
Z : woi..ape ni..main baling-baling lumpur!!..aku tak ready lagi laa..jaga korang..aku kalau dah turun..nahas korang semua..(sambil...BOGEL..)
A : weh..mana boleh main masuk je..ko team B laa..Y team aku..
Z : sukati korang laaa..watchaaa..(membuat terjunan E-Bom)

Selepas mandi-manda..

Z ; ko main tipu laa..mana boleh baling dekat-dekat..tengok..kan dah masuk mata..(sambil menunjuk matanya yang merah)
A : haha..abis..ko nak ngadu kat ayah ko laa..pegi lah ngadu..
B : ntah..sikit-sikit ngadu..sikit-sikit ngadu..
C : weh z..lepas ni nak main ape??
Z : ntah..tadi rase macam nk main baling tin..tapi..aku rase macam tak cukup team laa..(sambil mengira ahli pasukan)
Y : abis..nak main ape??
Z : hurm..kita main belon acah je lah..amacam??
All : ok..set!!..(semua menunjukkan isyarat bagus)

Kt dewan bahasa dan pustaka..eh..silap lagi..dewan badminton laa..

Z : y..kire kaki..
Y : ok..(dalam hati : aku lagiiii..)
Z : y..ko mngumpat aku ke??
Y : mana ada.."polis sentri..hantu jaga..polis mati..pencuri jaga.."
Y : ok..ko team A..
A :  ok..
Y : "polis sentri..hantu jaga..polis mati..pencuri jaga.."..ok ko team B
B : ok..

petang dah nak dekat maghrib kot..

A : weyh..penat laa..b..pegi beli air kosong..
B : beli je..pakai apa??daun pokok mangga??
A : hehe..tontong laa..nah..aku ada RM1 ni..sape ade..mintak laa..
Z : nah..aku ade doposen..
Y : aku ade 5posen..
2 minit lepas  B bawak balik air kosong...
A : weyh z..malam karang sambung men kejar-kejar pakai basikal x??
Z : mesti laa..malam ni..malam penentuan laa..kalau team aku menag malam ni..yang kena tangkap,lepas balik laa..
A : haha..ko nak menang malam ni..xdapat kot..tinggal bape kerat je geng ko..3 orang je kot..
Y : xda hal la tu..kite tunggu je malam ni k..
A : ok..aku akan pastikan..sebelum imam tu bace doa..korang suma dah kena tangkap..
Z : haha..jangan cakap je..tunggu dan lihat je k..

malam selepas azan maghrib..
lokasi..depan surau laa...

A : ok z..aku kira samapai 10..1..2...
Z,Y, ngan C terus ilang dari pandangan..
A : 10!!....ok geng..jom kejar..(dia tak kira abis pon..kalau kira abis pun..dia kira 1-10 senafas)

imam : allahumma sollialah muhamad..
A : hahaha..kan aku dah cakap..korang mesti kena tangkap jugak malam ni..
Z : yela..yelaa..weh..jumpe sok pagi k..port biasa..tempat biasa..
B : ok..weh z..kerja sekolah ko dah siap belom??
Z : alah..rilek lah..cuti 2 minggu pe..awal lagi ni..jom Y..
Y : jom..jom..kang bapak ko membebel plak..

Masa sekarang..
Kat Padang sekolah tengku rakhang..

Y : haha..bila ingat balik zaman tu..rasa macam nak jadik budak2 balik kan??
Z : haha..ha'ah..prebet..berapa musuh yang dapat kita tembak hari ni?
Y : 2 setengah orang koperal!!..
Z : aik..apesal ada setengah??
Y : setengah sebab lepas saya tembak..dia lari balik rumah koperal..
Z ; hahaha..dah laa..jom balik..imam dah nak azan tu..
Y : haha..jom..jom..


*Based On true story..(tp..tempat,lokasi,mase..perbuatan,perbualan telah diubah..)

iyelah kot..kepada readers yang mengenali jalan story ni dan juga owner belog,mereka mesti tau punye..haha..



Cekguku Sayang..

- - 0 Comments


Babak 8 Perang!

“weh ash..xboleh jadi ni..kite kna gak balas dendam..”..ujar ali sambil tangannya menyuap mee rebus..
“ko ingat,aku nak diam ke..silap orang la geng..haha..”..balas abu sambil menyekeh kepala ali..
“abis..ko dah ada plan ke ash?”..sambung ucop..
“hey..ni ash laa..anak Dato Rahim..setakat zati tu..macam kuman je aku tengok!!”..abu mengenggam penumbuk nya..
“Alah..time dia rekod gambar kite mase tu..ko diam jugak..”..balas ali smbil memicit kepala nya..
“woi mangkok..dia ada black belt bodoh!!..tapi..korang jangan risau..hebat dia pada tangan je..aku ada full power dalam sekolah ni..dia tak kan terlepas dari tangan aku..hee..”..balas abu sambil tersenyum..
“maksud ko..??”..ucop masih lagi kebingungan..
“tak lama lagi..trial kal SPM kan..so..get ready je la..”
“giler ko..aku mana ada masa nak baca buku-buku math ke sains ke..konpem fail..”..sambung ali..
“eh…apesal lah aku ade kawan yang banghal macam ko ni hah setan..dah la..ko makan je la..kang tak pasal-pasal ko makan guna hidung!!”..
“so..ape plan ko ash??”
“camni cop..aku akan buat dia brenti dari jajahan takluk aku ni!!..”
“nazmi..zati..knapa awak nak jumpa saya?”..sayup kedengaran suara cekgu isma melalui gegendang telinga mimi dan zati..
“err..kami nak minta tolong sikit dari cekgu..”suara zati perlahan..
“kamu perlukan bantuan apa?”
“err..saya mintak maaf kalau sebelum-sebelum ni saya buat masalah kat cekgu..”
“lah..pasal tu ke??..saya tak ambil hati pun..ape masalah korang..dan..akma..betul ke dia dengan cekgu sham ada hubungan..?”
“itu kami pun xpasti cekgu..sebenarnya..kami ingat..kami nak study semula dengan cekgu..memandangkan trial dah nak dekat..”
“lah..kan saya memang mengajar kat kelas kamu?”
“bukan macam tu cekgu..maksud kiteorang..kiteorang nak catch up balik subject yang lepas-lepas..”
“owh..awak nak mula lagi sekali lah ye..tapi..macam mana saya nak ajar awak??..saya pun ada komitment lain..job saya..”
“tu tak jadi masalah cekgu..kteorg boleh daatang rumah cekgu..itupun kalau cekgu tak keberatan laa..”
“sungguh ke kamu ni nak tuisyen dengan saya??”
“sungguh cekgu..”..sambung zati dan mimi serentak..
“baiklah..lusa saya inform kat awak k..saya kena tanya housemate saya dulu..”
“baik cekgu..tapi..hurm..err..t..ko lah cakap..”..mimi menguis2 tangan zati..
“errr..kalo kami bawak kema sekali..buleh tak cekgu..”
“boleh..tapi..bukan ke dia dah brenti??”
“err..dia apply calon persendirian cekgu..kat sekolah menengah kerajaan..”
“owh..baguslah..hurm..ok lah..cekgu ade kelas ni..nanti ape2 cekgu inform kt korg k..”..ujar cekgu isma sambil merenung jam tangan nya..
“terima kasih cekgu”..ujar mimi sambil melemparkan senyuman kepada nya
Cekgu isma cuma tersenyum..




Cekguku Sayang..

Tuesday, January 18, 2011 - - 0 Comments

Babak 7 Kisah Kau,Aku dan Mereka..

Petang tu..abu ke rumah zati..memberikan semua video najmi..
"T..ni brg yg ko nak..sekarang..pulangkan memory card aku!!.."
"sory la ash..ntah cmne,aku boleh 'ter'hilangkan la..aku rase..aku da letak kt dalam poket aku..tp..aku check semula..xda pulak..anyway..thanks la bagi aku video ni..hehe..jumpe ko sok.."ujar zati sambil berlalu pergi..
"weh pompuan..ko jage..video aku tersebar..aku cari ko!!.."
"uuu..so scary..i will wait for that.."..
Ash terus berlalu pergi menaiki motorsikal ali..di ikuti dgn ucop..
------------------------------------------------------------------------
keesokan harinya..
"mie..nah.."zati memberikan memory card ash kepada najmi.
"ape ni T?" tanya najmi kehairanan..
"ko bukak je la dulu..ko mesti suke punya.."ujar zati smbil tersengih..
najmi menukar memory tersebut..
"ko cube bukak video dalam tu.."sambung zati.
najmi hanya mengikut arahan zati..dan..
"weh..ape ni T??..agak2 laa..aku da tgok la sume ni..real lg.."
"haha..rilex la mie..ko ni..gelabah la..xkan ko xdapat tangkap ape yang ade kt kepala otak aku ni??"
"tangkap ape?"
zati membisikkan sesuatu ke tlinga mimi..mimie hanya tersenyum..
"macam ni la mimie yang aku kenal.."..
------------------------------------------------------------------------
di stor lame..kelihatan kelibat abu,ali dan ucup sedang merokok..
"celaka punya betina..habis cermin kereta aku.."
"rilex ash..dia tu perempuan..ape la sangat dia boleh buat..lagipun..ko tengok la rumah dia..buruk..macam rupe dia.."..ujar ali sambil ketawa..
"ahh kau..ko cakap senang laa.tu..cermin kereta aku tu..sape nak bayar..sial.."..tawa ali terhenti..
"ash..aku rase..aku taw ape nak buat kt zati ni..ko pun bukan calang2..link ko kt sekolah ni..bukan xbanyak..sape brani petik name ko..ko kan anak dato.."..ujar ucop meyakinkan abu..
"zati..harini,hari ko..ko taw la esok luse mcm ne..langit xselalu cerah CIK RAEZATI!!..".ujar abu sambil menggenggam penumbuk nya..
------------------------------------------------------------------------
kringgg..loceng menandakan waktu persekolahan telah tamat..
kelihatan najmi dan zati jalan melewati pagar depan sekolah..
"mie..jom melawat kema?.."zati cuba memulakan perbualan..
"tapi t..ko xperasan ke..kan aku da xkawan dengan dia.."
"eleh..biasa lah..lagipun..kan mase tu ko tengah angau.."
"aku malu lah T.."
"xde pape la tu..jom la..kesian kat die..lagipun..dia kan kawan kita.."zati terus memujuk najmi..
"hurm..yelah..nanti aku suruh pak man antarkan.."..ujar najmi dengan berat hati..
------------------------------------------------------------------------
"eh..kamu zati..mimie..datang melawat kema ke?masuklah dulu ye.."..ujar mak minah sebaik sahaja tenampak kelibat najmi dan zati..
najmi dan zati melewati pagar besar rumah kema..sambil bersalam dengan mak minah..
"kema..kawan kamu datang ni..turun la.."jerit mak minah..
"zati,mimie..duduklah dulu..makcik buat air ye.."..ujar mak minah sambil berlalu ke dapur..
tup..tup..tup..
kedengaran bunyi tangga dipijak..

"owh..ko T..."..ayat kema terputus sebaik saja melihat kelibat mimie..
"ko macam ne ma??ok ke??"ujar zati yang tidak mahu suasana hening singgah di rumah agam akma..
"aku ok je..cume loya2,pening.."
"weh..mie..xpayah la buat muke..kita kan kawan.."ujar zati sebaik melihat najmi memalingkan muka nya dari arah akma..
"ko ni pehal mie..dah laa..yang lepas biar lah lepas..k..aku mintak maaf laa..bukan niat aku nak maki ko tempoh hari.."..sambung akma sambil menghulurkan tangan nya kearah najmi..
najmi terus memeluk kema..sambil menangis..
"kema..kalau lah aku taw..ni sumua pemainan ash..aku xkan sia-sia kan persahabatan kita.."
mereka saling berpelukan..
di dapur..mak minah hanya mengelengkan kepala..walaupun dikepalanya..timbul beribu tanda tanya besar..



awek..oh..awek..

Monday, January 10, 2011 - - 0 Comments

Pada satu malam yg nyaman..(baru lepas ujan..)
kire-kire selepas isyak,sebelum subuh..
di warong mamak..(tempat rahsia)

A : Pssttt..uiii..marka la wey..baik nye cutting edge..
B : maner??
A : tu hah..bedua je kot..baik ni bro..try la adjust bro..
B : haha..orait..orait..


B bersiul kepada awek-awek tersebut..namun..tiada balasan..

B : eleh..jual mahal konon..mentang-mentang abang bawak honda dua tayar..xpandang..
A : haha..rilek la bro..Honda City aku ada laa..jom la drive..lu park depan mata dia..ingat mat -mat motor cam kite ni xde kerete ke..

Tetibe..

S : cik abang sayang..agak kalau x menjerit kat telinga saya ni x buleh ke??
B : eehhh..menjawab..ingat pasangan bisu tadi..bedua je ke??
S : x laa..saya tunggu sugar daddy saya naik ferrari..kenape??nak ajak saya pegi club naik honda city buruk cik abang ke??
A : wah..minah ni..buruk2 pun kereta..ang apa ada..p warong pakaian ngalah kan artis..tp..jalan kaki..hahaha..melecet tumit pakai high heel..haha..

S senyap..mengetap bibir..

T : da la tu S..malu la org tgok..tejerit2..
S : yang ko gelabah sngat ni kenape??xpe2..siap ko jantan kebret!!..

S menghampiri A & B..

B : tengok A..dah datang..mesti nak naik honda city aku ni..haha..
S : abang..pergi lah amik kete abang tu..boleh kita jalan2 malam ni kan??..(sambil menggoda A)
Splashhhh...S menyimbah air milo ais B kemuka A..
A : cilaka!!..woi..ape ni??
S : nasib baik aku curah air..kalau aku curah asid tadi..mesti molot ko teros diam kan..

S Terus berlalu pergi..

A : woi betina..agak2 lah sikit..ko tu perempuan..perangai biar cantek sikit..buat malu mak bapak ko je beranak kan ko..sia-sia air mani bapak ko ngn pengorbanan 9 bulan mak ko tu ko taw..name je melayu..kat ic islam..weh..pegi tukar agama la wei..ko ingat ko da cantek sangat ke??..pakai sendat2 macam sarong cempedak..ngan rambut macam kena simbah air karat..ko ingat ko dah cantik..muka macam ko ni..belambak kt blakang chow kit ko taw..satu malam rm50 pn ade..kalau nak buat publisiti murahan pun..xpayah la pegi warong tepi jalan..pegi la hotel 5 bintang ke..kalau tak nak kena kacau ngan jantan-jantan macam kiteorg..xpayah lah pakai macam ni..kalau ko adik aku..da lama aku lempang..kalau da kena rogol nanti,jangan plak ko nak salahkan laki2..dasar akal 1,nafsu 9!!..dah B..jom blah..

A meletakkan kan not RM10 2 keping..dan terus ke Lancer merah nya..Sambil B menurut nya dari belakang..

P/s : Nawaitu masing-masing..kalau mulut cakap "tak",tapi kat hati kata "ya"..xda siapa yang tau..kecuali diri sendiri dan ALLAH..



New year+resolutions..

Friday, January 7, 2011 - - 0 Comments

i don't know why in this time..just..so suddenly..i remember my school..this morning..when i want to go to work..i pass away a school..hurm..looked at them..how if i can go back to past..n learn hardly at school..owh..miss that time so much..but..as we more regret bout that..we cannot be what we are..miss my english teacher very much..it is not because she is pretty(ya..ya..i lie..she is damn hot ok..feel better..)..but..her teach me a good lesson..

       "zul(my nick at sdpb),belajarlah bahasa inggeris kalau nak masa depan awak cerah..bukan saya nak cakap yang subject lain tu tak penting..semua tu penting..cuma..english ni dapat menolong awak semasa awak memasuki alam pekerjaan..awak saya tengok ok..karangan classmate awak 1 muke surat je..ada tu..xsampai 1 muke pun..separuh je..awak..siap buleh buat novel..memang cerita awak tu merepek..dengan grammer lintang pukang..ayat bm jadi bi..tapi..xpe laa..awak still boleh jadikan cerita awak menarik untuk saya baca...saya percaya kalau awak berusaha lebih sikit..perbaiki grammer awak..xmustahil english tu dalam genggaman awak..xkan awak nak saya tulis besar2 guna dakwat merah..REPAIR YOUR GRAMMAR!!..kan nanti novel(my karangan..huhu..) awak jadi xcantik.." 

hurmmm..i wonder..is she still teaching there??..hurm..today is the 7th day of new year..hope..it not to late to wish u all hepy new year..and..this is my essay about my 2011 resolutions..dear teachers..please sign my essay..


                                          "MY 2011 RESOLUTIONS"

        today is 7th January 2011..as time go by..i think,i'm getting older and older..i dont know what i want to write about my new year resolution..because..i know..it will not happen..just same like previous years..hurm..2 days ago..i just took my car from workshop..aiyooyoo..amaa..apaa..RM1708??..what the hell..damn..i must drive carefully next time..aisey..i just feel like want to kick someone ass in that time...but..luckily..i got my friends tamed me and make me cool..thanks GOD..am i drive fast??..how could i know..my meter are broken..damn..pay house rent..fuel..hp bill..life is hard..and now i know how my dad suffer for me when i was a kid..thanks dad..sometimes..GOD gives us test..to see how we overcome it..so..serve me right laa kan..who ask me to drive fast like micheal shumacer??..
       so..my first 2011 resolutions is..i want to drive carefully in the future..how i can make this possible??..dream like there are my father in that car..sit beside me..fuhh..i think..in the reality..if he is really be at my side..the meter will maintain at 20 or 30 km/h..hahaha..thats was my 1st resolution..my second resolution is..i want to clear all my debt..and..lately..i calculate all my debt..it is already at 1K..oh my gosh..what will i eat this month..dad..help me..huhu..damn..u r grown ups men..act like one laa..always crying like a baby..daddy..daddy..give me some money..huh..what a jerks..u create a problems..u settle it on ur own laa..until when u can show ur dad that u can live on ur own??..hurm..zack..zack..
      my next resolutions..which is..third i think..let see..what is my 3rd resolution huh??..oh ya..my dad told me to stop smoking!!..haha..no..no..this cannot be done..trust me..this cannot be my 3rd resolution..change.change..hurm..my 3rd resolution is..i want to spend out with my family and friends..(cam iklan digi laa plak..friends and family package..)..nah..that much better..i think..errr...could we just skip it to my 4th resolutions??..ngaaa...to all my dearest friends and family..thanks a lot guys..without u..i will die instantly..huhu..
       my 5th resolution..i think..i am ready to make a serious relationship..i guess..urm..still not..lalalala..errrr..change la...my 5th resolution is..i want to search..where i put my 4th 2011 resolutions..therefore..to all readers..thanks cause read my essay till the ends..appreciate that..and..see ya..-ends of my essays-..;p

                                                               ~THE END~