Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

HepI IndiE_pEndEnt dAy..

Monday, August 16, 2010 - - 0 Comments

Pada suatu petang yang nyaman..angin bertiup sepoi2 bahasa jermen..



Z : tanggal 31..bulan 8..57..merdeka..merdeka..tetaplah merdeka..
(menyanyi sambil mengibar2kan bendera plastik yang ade gule2 kt batang die)
tiba2..kletuk..
Z : woi..celaka..sape ni main baling2 batu??anak harun betol laa..
(sambil mengosok2 kepalanya..sesuatu yang hangat mengalir..)
z : anak harun!!..berdarah kepala aku..woi brani keluar laa..
(memusing2 kan kepala seperti mencari2 sesuatu)
Y : hahaha..
muncul Y dari semak sambil ketawa dan menekan2 perutnya menahan gelak)
Z : binatang ko!!..atok ko x ajar matapelajaran fizik ke..baling2 batu kt kepala orang..
Y : atok aku dah arwah la mangkuk..hepi semacam nmpak..apesal ko hepi sangat ni??
Z : woi binatang..arwah nenek aku cakap..klo nk tegur orang..bagi salam bodoh..bukan baling batu..dasar anak binatang..
Y : hahaha..aiseh..lupa la plak..assalamualaikum..
(sambil menghulurkan tangan ingin berjabat..)
Z : wasalam!!..(menjawab dengan nada marah..)
Y : sorry la bro..gua pelik la..lu happening semacam je ni apehal..baru terlepas dari wad mental ke??
Z : woi..ko ni warganegare dari planet mane??ko dah xtau ke nak smbut merdeka..
Y : merdeka..pebenatang tu??makanan??shoping kompleks??filem baru??
Z : dasar anak binatang..merdeka pun xtau..err..
(menggaru2 kepala.)
Y : dah tu..ko tau ke ape bende merdeka tu??
Z : hehe..x..(tersengih..)
Y : haha,..mati2 aku ingat ko tau..ko skola sampai darjah brape??
Z : ish..aku blajar smpai degree laa..aku bukan nye xtaw..cuma..xtau nk jelaskan ko mcm mane..
Y : xpe..ko explain je..
Z : merdeka dari segi pergertian dalam kamus bahasa dan dictioniry..bermaksud..hari cuti umum!!..ade perarakan kn stadium merdeka..pgi2 buta ade orang bakar mercun..hehe..
Y : tu la ko..dulu..zaman cekgu ajar ko geografi..ko tidur dalam kelas..nah amik sedas..(mengetuk kepala Z dengan kayu)
Z : woi bangsat..sakit la bodoh..klau ko hebat sangat..ape pengertian merdeka??
Y : hurm..merdeka ni..bg aku la..negara kita ni bebas dari ancaman negara2 lain..ko tengok je la mcm gaza..afganistan..kn tgh kucar kacir..tu maksudnya..xmerdeka la tu..
Z : iye ke??..aku rase..malaysia ni pn xbebas la..sape ckp kt ko malaysia ni dah bebas??
Y : arwah tok aku la..tiap2 malam asik cerita kt aku pengalaman dia dulu mase zaman perang jepun..makan ubi kayu laa..malam xbuleh keluar laa..bunyi bom siang malam laa..naik muak aku dengor..
Z : haha..ko tak pegi sekola ke??..sekarang mane ade perang lagi..
Y : eleh..ko cakap orang..ko pn sendiri xtaw..
Z : aku ingat kan..ko xtaw..aku pn xtaw..bik kite tanye brader tu..amacam??..(menunjuk kepada x..)
Y : cantik gak idea ko tu.jom..
(mereka bergegas kearah x)
Z : bang..bang..tunggu jap..
X : ??..(memalaing kepala..dan melihat z dan y kearah nya)
X : apehal..
Z : kami nk interbiu abg jap la..
X : owh..buleh2..xde masalah..nak tanya ape??
Y : ni hah..kawan saya..xtau pengertian merdeka..abg buleh jelas kan??
Z : apehal plak aku xtaw..ko yang xtaw..aku plak yang kena..
X : hehe..dah..dah..jangan gadoh2..actually..merdeka ni bermaksud..negara bebas dari ancaman penjajah..aman,makmur,xda porak peranda..korang buleh keluar sesuka ati mak bapak korang..pergi sekolah naik bus..xde bom sana,bom sini..
Y : hah..kan betul ape aku kate..
Z : yelah2..err..so..bagi abag..malaysia ni dah merdeka ke bang??
X : hurm..entah la ye..bagi abang..belum lagi kot..
Y : eh..knape plak abang cakap macam tu??kan tiap2 tahun kita sambut merdeka??ade perarakan..ada bunga api..cuti umum lagi..
X : hehe..tu mmg btol..xdinafikan..tapi..cuba korang tengok sekeliling..ape yang korang nmpk??
Y & Z : hurm..xnmpak ape2 pn..
X : maksud abang..kalau korang pegi shoping kompleks..korang nampak ape??klo korang tengok kt tembok2,koranag nmpak ape??,,klo korang lepak kt jalan raya malam2,korang nmpak ape??..dan sebagai nya laa..
Y : owh..saya paham..saya paham..
Z : ko paham ape Y??
Y : ye la..brader ni ckp..klo kite pegi shoping komplek,kite bleh nmpak awek2 pakai baju xcukup kain jalan2 ngn couple dieorang..mcm blangkas..kalo kite lalu kt tembok2,nampak la brader2 kutu doq petik gitar xkire pagi petang siang malam...klo kite p jalan2 malam2,kite buleh nmpk aksi2 penunggang motor yang xtakot malaikat izrail..doq merempit,buat supermen kt tengah2 jalan..understand??..(sambil menunjal2 dahi z..)
Z : ko ni klo xmain kepala,x buleh ke??bapak aku bayar zakat ko taw!!..
Y : hehe..err..so..wat pe kite smbut merdeka kalo kite blom lagi merdeka bang??
(cube mengalih topik)
X : hurmm..tu..abang xdapat nk bg jawapan..korang muda lagi kan..so..abang rase..korang akan dapat jawapan tu sendiri,,ok la..abng nak gerak dulu..assalamualaikum..
Y & Z : wassalam..
(sebaik saja mamat tu beredar..)
Z : weh y,..knape brader tu ckp xmerdeka lagi hah??..cekgu aku cakap..negara kite dah merdeka nk masuk 53 tahun dah kn??
Y : memang la..tu dari segi luaran..dari segi dalaman??..xsiapa yang tahu kan??..sambutan hari merdeka xbermaksud negara kita ni dah merdeka..walaupun negara kita ni xde perang..xde huruhara..tp..segelintir masyarakat,masih lagi dijajah dengan denagn cara halus..
Z : halus??aik..zaman moden pu ade gak ke sistem bomoh2??
Y : ko nak aku ketuk kepala ko ngn kayu ni ke??..(memegang kayu..)
Z : woi!!..aku tanye je la bodoh..
Y : halus ni bukan je jin setan mangkuk..cara halus ni boleh gak dimaksud kan ngn perang psikologi..ish..buang je la degree ko tu kt longkang...xpn wat bungkus blacan..
Z : ish ko ni..aku bukan amik degree bidang kesusah-teraan bahasa laa..aku amik seni mekanikal..mane la aku paham bahasa2 a.samad said,..perang psikologi ni macam mane?
Y : perang psikologi ni..perang yang xgunakan bom..xde pertumpahan darah..tp..penjajah2 ni gunakan minda..contoh..ko minat tengok wayang..ko pegi la tengok wayang,ko bwak awek ko tengok wayang,pastu..semayang xbuat..doq leka ngn awek ko..ye la..tempat gelap..kn syok bile dalam gelap..
Z : err..aku xde awek la,xtengok wayang..bg contoh lain buleh??
Y ; ko ni gay ke ape?..
z : bangang..bagi je la contoh lain..bnyk bunyi plak!!..
Y : hurm..macam ni..ko pn tau..rakyat kt malaysia ni..berbilang kaum dan agama kn??so..automatik nya..ramai negara2 asing ni takut nk perang..sebab klo dia attack malaysia ni..sat g,negara india masuk cmpur,china masuk cmpur,sbah serawak pn masuk cmpur..pendek kate,kita akan dapat bantuan dari negara2 lain..so..dieorang pn..ubah taktik..dah xmain la bom2 lg..zaman tok nenek dia dulu buleh la..tp..zaman sekarang..teknologi no satu..komunikasi,entertainment malah..dalam bab pemakanan pn depa doq kacau gak..so..dieorang ni pn adjust la benda2 ni masuk kt negara kita..komputer games,motor,henpon,panggung wayang,shoping komplek,taman tema dan lain2..dengan tujuan..mengkhayal kan kite..so..bile kite dah kemaruk sangat dengan benda2 ni..kite xdapat la nk bersaing dengan negara dieoarang..so..boleh la die jadi negara no 1 di dunia..understand??
Z : ZZZZZZZzzzzZZZzZ..(tido berdengkur..)
Y : bangsat ko!!!!..aku crite,ko bleh wat air liur basi plak!!...amik ko!!!..
(memukul z dengan kayu dan melari kan diri..)
Z : anak harun din!!!..woi..sini la..bangsat..da pukul lari..woi..binatang kemari kau!!..
(mengejar Y.)

X yang berada tidak jauh dari situ hanya menggeleng2kn kepala..
X : tepuk dada,bukan tanya selera..tanya hati.."merdekakah kita??"..assalamualaikum..(tersenyum..)


from where i stand,i PROUD TO BE MALAYSIAN...
mALaysiA mY cOuNtRy & jOhOr mY hOmEtoWn..

tukang karut yang bercerita,
(mOhd zULhiLmi sALahUddiN hAsHim)
a.k.a. zuL,zAck,bobot, n whatever name u give to me,
*P/S:kengkwn..klo trase jgan amik ati ea..gua pn cm lu gak..but..sampai bile??if merdeka yang ke-100,ke-1000 pn,klo kte still xbrubah..ntah r..gua rase..kite merdeka juz pd name kot??..and soalan yang gua mampu tanye kat diri gua yang kicik ni ialah.."merdekakakah kita..?"



This entry was posted on 10:51 AM and is filed under Short Storie'z . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: