Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Follow by Email

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Selamat Hari Ibu

Monday, May 9, 2011 - - 0 Comments

Selamat  Hari Ibu



















Pagi lepas Subuh,
Sekitar Rumah Taman,
Taman Tun Hussien Lempoyang,

A : nasi lemak..nasi lemak..satu rm2..nasi lemak..nasi lemak panas..
B : kak..panas lah kak..jom duduk bawah pokok sana..
(ujar B menunujuk ke arah pokok angsana yang merimbun sambil mengibas-ngibas bajunya kepanasan)
A : tapi dik..nasi tak abis jual lagi laa..nanti mak marah..
B : hurm..lame lagi ke kak??
A : ada lah dalam sepuluh bungkus..
B : xpe lah..jom lah duduk bawah pokok tu...adik dah penat dah ni..
A : hurm..yelah..yelah..

B menarik tangan akaknya..laju sungguh dia berjalan..mungkin bahang panas pagi tu..sungguh luarbiasa..mana mungkin badan setahun jagung sepertinya mampu menahan terik mentari tersebut..

B : penat nya kak...panas sungguh pagi ni kan??..(tanya B sambil meniup2 baju nya..)
A : takpelah..adik rehat dulu...nanti kita sambung lagi k..
B : ok..(b hanya mengukir senyum)

Pin..pin..pin..
sebuah mercedes silver megah berhenti di depan dua beradik tersebut..
pemandu tersebut melambai A..A pun menghampiri kereta mewah tersebut..

Z : adik..adik jual ape tu??
A : err..err...nasi lemak bang..
Z : wah..rajin nya adik bantu mak jual ye..berapa ringgit sebungkus..
A : err..RM2 bang..tapi...da sejuk bang..
Z : takpe..tinggal berapa bungkus lagi tu??
A : err..sepuluh bang..
Z : hurm..abang xda duit kecik..xpe lah..macam ni..abang halalkan duit baki..
A : abang nak berapa??
Z : bagi abang semua lah..hehe..nah..
(Z menghulurkan note  RM50 kepada A..)
A : err..bang..banyak ni..saya jual sepuluh je..
Z : xpe..abang sedekah..dulu pun abang jual-jual jugak macam adik..
A : tipulah..abang bawak mercedes ni..tak kan abang jual nasi lemak tepi jalan??(ujar A kehairanan..)
Z : kenapa??jual nasi lemak..tak boleh naik kereta mewah ke??
A : err..x lah bang..
Z : adik..janganlah bersungut walaupun adik cuma jual nasi lemak..arwah mak abang selalu pesan..walau apa jua kerja yang kita lakukan..jika ianya di jalan yang diredhai..insyaallah..tuhan akan memberkati hasilnya..
A : mak adik pun cakap macam tu bang..tp..penat lah bang..mana nak study..mana nak jual nasi lemak..
Z : pengalaman dik..semua ni pengalaman..cara adik uruskan masa,antara belajar dan bekerja..adik sanggup tutup malu..berjalan satu taman jual nasi lemak pagi-pagi..tu semua pengalaman..dari pengalaman,kita dapat belajar..
A : terima kasih bang..

Setelah menghulur duit,Z terus berlalu..A menghampiri B di bawah pokok..

B : Lama abang tu berbual..
A : dia beli semua nasi lemak kita dik..dah..jom balik..
B : iyeke??..yea..boleh balik awal..(jerit B keriangan)


Sesampainya dirumah,

Ibu : A..A..abis nasi lemak arini kak??
A : abis bu..ni ade duet lebih..ada abang tu baik hati beli nasi lemak kita,xmintak duit baki..
Ibu : akak..kan ibu dah cakap..jangan amik duit org..
A : tapi bu..dia kate..dia ikhlas bu..
Ibu : dah..dah..amik balik duit ni..nanti jumpa..akak pulangkan semula..
A : maaf ibu..
Ibu : ibu xmarah..tp..akak pun paham kn..keadaan kita..ni adik dah mandi ke belum..pergi ajak adik mandi..
A : baik bu..


A memanggil B mengajak mandi..ibu hanya menggeleng-gelengkan kepala..

10 tahun kemudian,

Pintu pagar depan sebuah unversiti tempatan,

C : A..ko tak nak celebrate ke ko dapat anugerah dekan??
A : xpelah..korang pergi dulu..aku nak balik kampung..bagitau adik dengan mak aku..
C : ko nak aku antar ko ke bus station ke??
A : ish..buat susah je..xpe..aku naik taxi je..
C : alah..tak jauh mane pun..lagipun..ko banyak tolon aku..semua subject susah..ko tolon aku..
A : mak aku cakap..ada ilmu..elok kongsi..
C : baik betul lah ko ni A..bila masa ketika lah aku dapat jumpe mak kau ye?
A : xpe..datanglah kampung aku..btol ke ko nk antar aku ni??
C : lah..xkn dengan aku pun ko xpercaya..ko tolong aku,so..aku tolong lah lo balik..adat orang berbudi A...
A : thanks C..

Petang lepas zohor,
hampir maghrib,
di depan rumah A,

kelihatan ramai orang kampung di rumah A..A kehairanan..

Pak imam : A..maaflah..puas imam cuba hubungi kamu..tp..


pak imam tidak dapat meneruskan kata-katanya..dia hanya mengeleng-gelengkan kepala..


A : kenapa imam??..kenapa..


hati A berdegup kencang..mungkinkah??..detik kehilangan insan tersayang kembali lagi..wajah sayu ibu berlari-lari di kotak pikiran A..A terus berlari masuk ke ruang tamu..sekujur badan,,berselimut putih terbaring di tengah-tengah ruang..mulut jiran tertangga masih mengalunkan yassin..sayup wajah ibu berselubung dengan kain putih bersih..langkah nya lemah..longlai..tanpa dia sedari..dia terjelepuk di sisi jenazah ibunya..


A : ibu..ibu..maafkan kakak bu..ibu...isk..isk..IBUUUUUUUUUU...


jeritan A membuat semua hadirin sayu..siapa tak kenal arwah..lebih-lebih lagi A..setiap pagi mengusung bakul nasi lemaknya..walaupun berkali-kali imam menghantar bantuan,berkali-kali juga lah si ibu menolak..katanya..cukuplah hasil pencen ilat si suami,upah menjahit dan menjaja nasi lemak nya..untuk menyara idup mereka tiga beranak..para tetamu mengbacakan al-fatihah kepada arwah..semoga roh nya ditempatkan bersama golongan para kekasih-NYA..insyaallah..


Langkah A longlai sewaktu mengiringi jenazah insan yang paling disayanginya..kelihatan B bersama-sama orang kampung menangkat keranda arwah ibunya..berkali-kali hadirat mengusap airmata A..hilangnya tiada ganti..bukan macam pepatah..patah tumbuh,ilang berganti..baginya..belum puas dia membalas jasa insan tersebut..A tidak mampu menahan sebak di hatinya..saat jenazah ibu nya diturunkan..semakin berjurai lah titis air matanya membasahi bumi..

Maghrib,
di rumah A,

A : adik..ibu xmampu mewasiatkan harta untuk kita..cuma tanah dan rumah ni lah satu-satunya harta yang kita ada..(ujar A sambil teresak-esak)
B  : sudahlah kak..yang pergi..biarlah pergi..xusah kita tangisi lagi..berdoalah..agar roh ibu ditempatkan diantara golongan-golongan para kekasih-NYA..
A : adikk...(A memeluk B sambil menangis..b masih dapat merasa air hangat setitis demi setitis turun menitik di belakang badannya)

Beberapa minggu kemudian,
Kuala Lumpur,
banggunan 24 tingkat..

A : ni ke tempatnya..
sambil menjinjit sijil-sijil yang diperolehinya..A memberanikan diri memasuki ruang legar banggunan tersebut..
Receptionist : Ye dik..nak interview ke??
A : Err..ye kak..tp..betul ke ni alamat syarikat ni??..(A menghulurkan surat panggilan temuduga)
Receptionist :betul lah ni..hurm..kalau ikut surat ni..adik kena jumpa dengan CEO syarikat ni..adik ada bawak proposal??
A : err..ada kak..
Receptionist : kalau macam tu..adik duduk dulu kat sana..nanti akak panggil ye..(Receptionist tersebut menuding ke arah set sofa berwarna hitam di ruang menunggu)
A : terima kasih kak..

Selang 5 minit,


Receptionist : Dik..adik dah boleh masuk..adik terus je..lepas tu ade bilek CEO kt ujung..
A : terima kaseh kak..(ujar A sambil melemparkan senyuman)

Tok..tok..tok..

Z : masuk..
kedengaran suara garau memanggil A masuk..kelihatan seorang lelaki lewat 40-50'an sedang membelek2 fail didepan nya..
A : Assalamualaikum en..
Z : waalaikumusalam..duduk..(z mengalihkan pandangannya dari fail2 yang berselerak di mejanya..)
A : ehhh..abang..
Z : abang??..hehe..pandai kamu bergurau..saya da tua lah..
A : tak..maksud saya..abang yang dulu beli nasi lemak saya??..kejap..kejap..
A cepat2 mengeluarkan sebuah buku..mebelek2 setiap muka surat..Z semakin hairan..di garunya kepalanya yang tidak gatal itu..
A : hah..jumpa pun..(A tersenyum..d tangan nya..sekeping note RM50..)
Z : kenapa dengan note tu??

A tidak dapat menahan sebak..dia terus menangis..
A : isk..isk..saya xsempat sampaikan amanat arwah ibu saya..isk..
Z : hurm..adik ni yang jual nasi lemak dulu ke??..dengan adik??bawah pokok??
A : iye bang..ibu suruh saya pulangkan duet abang..puas saya tunggu..tp..abang tetap xmuncul2..alhamdullilah..sekarang..saya jumpa jugak dengan abang..ni amanat arwah ibu saya..
(A menghulurkan note RM50 tersebut kepada Z)

Pagi tu..setelah note RM50 tu betukar tangan..sesi interview pula bertukar menjadi sesi suai kenal..dan tengah hari tu..Z terus di jadikan pembantu kepada Tuan Sri Z..

A : Tuan..saya rasa bersalah sebab baru bekerja,terus jadi pembantu Tuan?
Z : tak ada apa lah..saya lantik awak sebab awak jujur..amanah..saya tak perlukan sijil2 tu..tp..kalau betul awak dapat sijil tu dari usaha awak..alhamdullilah..
A : terima kasih tuan..err..Tuan..kalau saya nak sambung belajar boleh?
Z : Bila??
A : err..tak tahu lagi tuan..tapi..saya ada apply..
Z : owh..kalau macam tu..tak usah risau..semua ditanggung beres..hehe..
A : err..maksud tuan?..(ujar A kehairanan)
Z : saya taja awak sambung belajar..bagitahu saja kamu mahu sambung di mana..asalkan..kamu setia berkhidmat dengan syarikat saya selepas habis belajar..
A : BAIK TUAN..terima kasih tuan..
Z : dah..dah..jom kita pegi lunch..petang ni saya kena jumpa siapa??

A membelek2 buku seakan diari kepada Tuan Sri Z..sambil mulutnya melontar jawapan kepada soalan2 Z..
 
15 tahun berlalu..
Di pusara kg.durian single,

"ibu,terima kasih..akak tak mampu beri ibu harta sepanjang ibu hidup..tp..sekarang..akak dah dapat segelung kertas ni bu..ni untuk ibu..atas usaha-usaha ibu mendidik akak..akak dapat tawaran melanjutkan pelajaran ke luar negara..akak mohon restu ibu..doakan akak selamat di negara orang..adik masih lagi di perak..dia tahun akhir tahun ni bu..bu..akak tak tau nak ucap terima kasih kat ibu..sepanjang ibu hidup..akak xpernah bgtaw kat ibu akak sayang kat ibu..akak tak pernah ucap terima kasih kat ibu..terima kasih bu..terima kasih sebab lahirkan akak..beri akak makan,tempat berteduh,ajar akak segala ilmu yang ibu tau..terima kasih bu..makan minum akak,tempat berteduh akak,pakaian akak..terima kasih bu..terima kasih.."

A memegang batu nisan arwah ibunya,...dari kelopak matanya,mengalir air mata hangat..perlahan menuruni membasahi pipinya..
setelah membacakan yassin dan doa,dia berlalu pergi..membawa segelung sijil..tiada tanda harga..cuma palitan dakwat hitam,bermaksud namanya..dia berlalu melangkah pergi..





IBU,UMMI,EMAK,MAMA,AMMA atau MOMMY...
tak kira apapun kita panggil untuk insan ini,
yang susah payah selama sembilan bulan mengandungkan kita,
bersabung nyawa melahirkan kita kedunia,
tak pernah penat menukar lampin kita,
sentiasa menyusukan kita semasa kita lahir,
sanggup bersengkang mata berjaga membiarkan kita tidur terlebih dahulu,

TERIMA KASIH KU UCAPKAN KEPADA MU,
ATAS JASA YANG KAU BERIKAN KEPADAKU..
JASAMU TAK DAPAT DINILAI DENGAN HARTA BENDA..
ATAUPUN WANG RINGGIT..
TERIMA KASIH,IBU...




This entry was posted on 7:05 AM and is filed under Short Storie'z . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: