Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Qurban

Monday, November 23, 2009 - - 2 Comments

Qurban

Dialog antara Lembu ngan Ayam disatu petang yang kurang pasti keadaan cuacenye...
ume angin ade gak bertiup sepoi2 bahase..ala2 bahase iban rasenye..xpasti la..kene tanye En Karam Dilaut..
Lokasi tempat kejadian, padang ragut sebelah sekolah kebangsaan vokasional daerah kluang-men..hehe..


L = Lembu
A = Ayam


A : *semekom..oit cik lem..murung je..apehal??
L :wasalam..eh cik yam..dah lame ke lalu??
A : ade la 4 hari 2 malam..haha..knape ngan ko ni?..kusut semacam je ak tengok..ko datang bulan xikot tempoh lagi ke??
L : ish ko ni..ke situ pulak..xde la..aku tengok kalender hijrah semalam..tetibe ade gambor sedare mare aku plak..tu yang aku kusut tu..
A : lah..famous gak keturunan ko ye..smpai masuk dalam kalender..ni mesti tok wan ko dulu artis AF ni..eh..sign otograph kt dada aku yang bidang ni buleh??nanti ko dah famous,xpayah aku nk cari ko lagi..
L : ko nampak x high heel yang aku pakai ni??klo ko nak rase cop high heel ni melekat kat keturunan ko sampai kiamat..ko buat lah lawak bodo ko kat depan aku ni lagi sekali..(sambil menggangkat kaki depan nye ke arah Ayam..)
A : eleh cik lem..gurau2 pn dah xbuleh..rilek la..
L : ko buleh la..ko bertelur sekali smpai 8 9 biji..aku ni mengandung..dapat anak kembar 2 pn da syukur..
A : laki ko marah ko beranak sikit ke??suruh la die kawen 3 ke 4 ke..baru la buleh dapat anak banyak..tengok cam aku..sume ayam jantan yang ade kt dalam reban tu..aku yang conquer..(bercakap dengan nada ego sambil menepuk2 dada..)
L : ade jugak tuan ak makan ayam betine masak kari malam ni karang..
A : err..jangan la macam tu cik lem..ok..ok..aku serius dengar luahan hati ko..hehe..
L : cam ni..mengikut pengalaman aku,berserta dengan bukti2 yang telah nenek moyang aku ceritekan..ni kire long past memory la..aku try citekan kat ko ape yang arwah nenek aku cite kan kat aku..
A : panjang x??aku nak ajar anak2 aku care2 cari cacing dengan betul jap lagi..
L : sekejap je la..cam ni cerite die..base on my late grandma told me..
A : ko nak rase penyepak cap ibu dan anak x??aku ni sekolah xtinggi macam ko..mane aku paham bahase inggris..bongok..
L : alah..aku baru je intro..ko ni gelabah laa..yela..aku story dalam bahase kebangsaan..cam ni..dulu..arwah nenek ak ade cite..kalau kat kalender hijrah tu ade gambar keturunan aku..kene la bersiap sedia..
A : bersiap sedia??kenape??kiamat??banjir besar??laut terbelah??
L : ko kalau xpotong ayat aku xbuleh ea??kejap la..
A : (mengais2 tanah sambil tersipu2 malu..)
L : die cakap..suruh jage2..sebab bakal ade pertumpahan darah..
A : ish..takut aku pasal darah2 ni..ade rusuhan kaum ke??
L : bukan laa..umat islam akan mengerjakan ibadah kurban sempena hari raya adha..
A : owh..bagus laa..aku buleh suruh anak2 aku p collect duet raye..haha..
L : eh ko ni..aku takot separuh mati..ko buleh suke plak..
A : bis..kan raye..hari untuk kite bersuke ria..
L : hah..tu la..aku suruh ikot aku pegi sekolah..ko pegi ngurat ayam jalak jiran sebelah..kan dah jadi bodoh..apesal lah orang buat pepatah "bodoh macam lembu"..patutnye..dieorang buat pepatah "bodoh macam ayam"..
A : eh..apesal pulak..
L : ko ngan aku ni binatang la bodoh..mane sambut raye..kalau ko ni orang..buleh la sambut hari raye..bongok..
A : eh..ape beza orang ngan aku??orang jalan gune 2 kaki..aku pn jalan gune 2 kaki..same ape..
L : lantak ko la ayam..so..yang membuatkan aku takot..tu hah..(memuncungkan mulut ke arah parang dan kapak.."
A : owh..ko takut kene "kasi" ke??
L : hish..cam ne la aku nak explain kat sahabat aku ni..lembab betol pick-up nye..aku takot kene sembelih lah bongok!!..
A : hah!!??..sembelih..fuh..nasib baik aku punyer musim dah lepas..lega aku..
L : musim??musim ape??
A : yela..bab2 sembelih ni..aku cume takot time raye puase je..market aku tinggi time raye puase je..hehe..
L : ye xye jugak..aku setiap kali sebut je raye..kecut perut ak..tu yang xlalu makan..xlalu minum tu..
A : yang ko lalu je buat ape..ko sambil lalu tu,ko makan je la..konpem ade selera..
L : ape yang ko merepek ni yam??
A : ye la..tadi ko kate xlalu makan..xlalu minom..
L : buat lawak bodoh lagi kawan aku ni..kuang ajar btol lah..AKU HILANG SELERA MAKAN NGAN MINOM LAH MANGKOKKKK!!..
A : Ooooo..tapi kan..aku pelik la..kenape kene ade sembelih2 ni??kan ikan banyak kat laut..tangkap je la..
L : hurm..tu la..aku pun xpasti sangat..tapi..arwah nenek aku ade cakap..ni sume sebab nak ulang semula kejadian pada zaman rasulallah dulu2..
A : yeke..macam ko,zaman rasulallah dulu kenape??
L : arwah nenek aku kate..zaman Nabi Ismail,baginda akan dikorban kan kerana mimpi bapanya,Nabi Ibrahim..
A : Ooooo..pastu..kene korban gak ke??xsayang anak laa..ish2..sedang kan kucing sayangkan anak..inikan pulak manusia..
L : aku belum abis story laa..xjadi..Nabi Ibrahim xsampai hati nak bunuh Nabi Ismail..lagipun,mase Nabi Ibrahim nak sembelih Nabi ismail,parang die yang tajam tu jadi xlut..pastu..Allah pn utus malaikat kt Nabi Ibrahim..suruh bagitau,ujian lulus..
A : alhamdullilah..aku ingat kene gak jadi korban..
L : tapi..
A : eh..ade tapi2 jugak..
L : mesti lah ade..tapi..Nabi Ismail cakap..xpe..die sanggup jadi korban kalau itu ketentuan Allah..
A : perghh..cekal sungguh Nabi Ismail..Kalau aku,konpem aku cabot..lari rumah...eh silap..lari reban..
L : hah..tu lah pasal..lepas tu..Nabi Ibrahim pun bincng2 ngan semua orang..dieorg bagi idea,suruh cabut undi..ganti kan Nabi Ismail dengan Kibas..klo undi tu name Nabi Ismail,maka Nabi Ismail akan dikorbankan..Kalau kibas,maka selamatlah Nabi Ismail..
A : ish..ish..kesiannye..
L : 1st dieorg cabut,name Nabi Ismail..sampai la yang ke 4(Harap maaf kalau silap..T_T..)..baru la dapat kibas..sempene dengan peristiwa tu la,sampai sekarang ibadah tu dilaksanakan oleh umat islam..

A : ohh..tp kan cik lem..aku pelik la..xkire la..hari ape2 pun kan..kat mesjid tu..asyik orang2 yang berumur je singgah..yang mude2 xde nampak batang hidung pun..
L : tu la..mungkin yang mude2 ni anggap,dieorg mude lagi kot..tu pasal laa dieorang rase majlis ni untuk orang2 tua je..
A : tapi kan cik lem..konsert jom heboh ramai pulak orang2 mude..
L : ntah la..aku pun malas nak amik port sangat..
A : ko xrase bersalah ke lem..kite xbagi dieorg nasihat..nanti kite dianggap syubahat tau..xbuat ke buat ke..masing2 masuk nerake..
L : xpe..kite binatang laa..konpem masuk syurge..kite mane ade buat dose..
A : a'ah la..hehe..eh lem..tu macam tuan kite je..ramai pulak orang kampung ngan die kan lem??
L : err..aku rase xsedap ati la yam..jom blah yam..
A : aku pun berperasaan macam ko la..
L : dah..dah..jom cabotttttttttttttttttttttt....
Tuan Tanah Kedaung : eh..mane pulah aminah ngan siti tadi ni..baru kejap tadi aku nampak..
Tok Penghulu : macam mane ni pak imam..kate ade lembu nak dikorban kan mase raye nanti..jangan buat pasal imam..raye aji xlame lagi ni..selang 2 ari je lagi..
Tuan tanah Kedaung : iye..aku tau laa..tadi aku baru je nampak lembu aku ngan ayam aku makan kat sini..
Orang Kampung 1 : die tau tok nak sembelih die kot..sebab tu die lari sembunyi..haha..
Orang Kampung 2 : a'ah tok..xpe la tok..saya rase..baik tok tangkap besok pagi je..hari dah lewat ni..
Tok Penghulu : ye la imam..tok pun rase besok pagi je la kite tangkap..dah nak maghrib ni..besok awak tangkap die mase die tengah tido..
Tuan tanah Kedaung : hurm..ye la..(menggaru2 kepala kepelikan..)
Tok Penghulu : Assalamualaikum imam,jumpe kat masjid malam nanti ye..
Tuan tanah Kedaung : Waalaikumsalam..(dalam ati = baru aku nak rase kari ayam malam ni..dah lari pulak siti..macam tau2 je aku nak tangkap die..)
A : weh lem..dieorang dah blah dah..
L : diamlah yam..nanti dieorang dengar..(sembunyi di belakang pokok ketapang dengan Ayam..)
A : weh..ader camere la..
L : maner??
A : ni..jap..jap..test mic..1..2..3..testing..
L : weh..jangan cakap kuat2..nti tuan kite dengar la..
A : iye...kejap la...aku nak buat ucapan raya ni..**kokokokokkkkokokoookokokoookkk...
L : aku pun nak gak laa..***moooooooommmmooooomomoooooooooooommmmoomomoomomomo..
A : err..Cik lem..ko ader rase ape yang aku rase x??
L : rse ape??
A : tuan kite kat belakang kite??
L : errr...aku rase,baik jangan pandang belakang..
A : kalau pandang cik lem??
Tuan tanah Kedaung : dapat pun!!!..owh..kat sini korang sembunyik ye..korang ni macam tau2 je aku nak korban kan korang bedua..(menjijit ayam dan menarik tali lembu sambil mengeleng2kan kepala..)
A & L : T_T..tolongg..huhu.. 

*Assalamualaikum wbt. 
** & *** = "sELaMat hArI RaYa AiduL adHa yAnG kE-1430" 

P/S = Tuan tanah Kedaung : saya selaku tuan tanah ingin mengambil kesempatan (bukannakbuatape2ye) ni,untuk mengucapkan sELaMat hArI RaYa AiduL adHa yAnG kE-1430..berkorban tak semestinya kite kene sedekah lembu kat masjid pastu blah ok..tolong la sekali tengok lembu tu kene sembelih..tolong potong2 daging ke..ape daa..korban ni pn bukan sesuatu yang umum..kalau kite berkorban mase lapang kite dihari raya korban dengan menghadiri tazkirah bersempena hari raya korban pun dianggap korban..mengorbankan waktu tidur..hehe..k laa..thanks to all readers..



This entry was posted on 6:20 AM and is filed under Short Storie'z . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

Ki To said...

Wuo..Best drama..Kechian kat A & L kan..Jadi makanan kita la gamaknya hehe...

ZackHashim said...

hehe..taw xpa..