Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Selamat Cuti Sekolah..

Friday, March 11, 2011 - - 2 Comments

Selamat Cuti Sekolah..

Petang hari sabtu tahun 2000 somting-somting..
Kat Padang sekolah tengku rakhang..

Y : weyhh..ko ni asyik main layang-layang je..
Z : yela..takkan nak suruh aku main adik ko plak!!..
Y : wah ko..da pandai double meaning nampak..
Z : eh..mana ada..ko buat apa petang-petang ni?
Y : aku saje je lalu kat sini...ko tak pegi sekolah ke semalam?
Z : aku demam laa..
Y : ahh ko..alasan tak boleh blah..ni,ko main layang-layang..sihat pulak?
Z : ish..doctor suruh aku keluarkan peluh lah..
Y : peluh lah sangat..kalau ko nak berpeluh..ko lari keliling padang laa..main bola sepak ke..
Z : aku mana pandai main semua tu..
Y : lupa lah..ko kaki bangku..haha..
Z : eh..ko..kutuk aku..kemain lagi ye..ade ape kat sekolah semalam..
Y : ada cekgu besar..cekgu muda..kerusi..meja..tiang bendera..murid-murid...
Z : sebelum aku ikat ko dengan benang layang-layang ni..baik ko serius..
Y : haha..rilek la sahabat..takde pape pun kat sekolah tu..cuma cekgu besar announce cuti sekolah minggu depan je..
Z : owh..ok lah tu..dapat jugak aku realease tension pegi bali ke..phuket ke..
Y : wah ko..double meaning lagi tu..haha..weh..ko ingat tak dulu-dulu mase kita budak-budak lagi..
Z : haha..ingat apa??cuba ko bagitau..boleh jugak aku flashback ingatan aku..
Y : alah..game yang selau kita main waktu cuti sekolah dulu..
Z : ok..aku tengah flasback ni..

Bukit kepong tahun 1800 somting-somting..
kat balai polis bukit kepong...

Z : adoiii!!..yang ko pukul aku kenapa Y?
Y : bodoh..yang ko flashback cerita "Bukit Kepung" J.Shamsudin tu kenape?
Z : owh..bukan ke??..ok..ok..aku flashback sekali lagi k..

Kg. Bay Cockle tahun somting-somting..
pukul,,sakit laa..
eh..silap..selepas Zohor sebelum Maghrib..

Z : y..ko da dapat stock peluru kita belom?
Y : dah..malam semalam,masa balik ngaji aku rembat kat kebun mak limah..
Z : bagus..tak sia-sia aku jadikan ko orang kanan aku..besok..kalau kita masih hidup..aku naik kan pangkat ko jadi sargeant..
Y : terima kasih koperal!!..
(menabik Z)
Z : prebet y..kamu tahu lokasi musuh kita??
Y : tau koperal..kat padang bola kg.dusun koperal..
Z : berapa squadron musuh kita??
Y : ber squadron-squadron koperal..saya pun tak tahu bilangannya sebab perisik kita telah mati ditembak petang semalam koperal..
Z : kan saya hantar 2 sepai?
Y : yang lagi sorang jadi tebusan koperal!!..
Z : takpa..kita serang dan selamatkan sepai kita petang ni..mana squad-squad kita yang lain??
Y : semua dah mati kena tembak oleh musuh koperal..
Z : lah..takkan nak serang musuh  berdua je?
Y : entahlah koperal..ape perancangan koperal lepas ni??
Z : kite main baling tin je laa..
Y : err..abis tu..peluru ni??
Z : buang je laa..
Y : penat woo aku curik semalam..ko boleh sesukahati suruh aku buang pulak..
Z : abis..ko nak buat ape??nak suruh aku wat masak lemak terung pipit ke??
Y : err..ye tak ye jugak..jom lah kita cari geng yang lain..
Z : mana basikal ko??
Y : tuuuu..(menuding basikal yang di-parking di bawah pokok kelapa)
Z : err..kejap lagi laa cari diorang..ko nampak tak ape yang aku nampak??
Y : hurmm..apa bende yang ko nampak tapi aku tak nampak??
Z : tu lah..kelapa muda tu..aku dah haus ni..
Y : err..aku kena panjat ke??
Z : yelah..ko lah panjat..tak kan aku kena panjat..aku kan boss!!..
Y : aku lagi kena..(dalam hati sambil memanjat)

selang beberapa minit...

Z : sedap tak y?..bijak kan bos ko ni..
Y : sedap..ko kan memang bijak..(dalam hati : mau nya tak sedap..aku yang penat-penat panjat..dah la banyak semut kat atas tu..bukan nya nak terima kasih ke ape ke..)
Z : ko kutuk aku ke y??
Y : eh..mana ada..lepas ni kita nak lepak mana??
Z : main baling tin laa..aku rasa..budak2 ni mesti godak kat parit tunggal ujung kampung sana..
Y : jom la pegi tengok..
Z : jom..

kat parit..

Z : wahai rakyat-rakyat ku sekalian..(memekik sambil mengangkat kedua belah tangan seperti menyeru)..jom main baling tin!!..(cakap laju..sambil mengenyit mata)
splassshhhh...
Z : woi..ape ni..main baling-baling lumpur!!..aku tak ready lagi laa..jaga korang..aku kalau dah turun..nahas korang semua..(sambil...BOGEL..)
A : weh..mana boleh main masuk je..ko team B laa..Y team aku..
Z : sukati korang laaa..watchaaa..(membuat terjunan E-Bom)

Selepas mandi-manda..

Z ; ko main tipu laa..mana boleh baling dekat-dekat..tengok..kan dah masuk mata..(sambil menunjuk matanya yang merah)
A : haha..abis..ko nak ngadu kat ayah ko laa..pegi lah ngadu..
B : ntah..sikit-sikit ngadu..sikit-sikit ngadu..
C : weh z..lepas ni nak main ape??
Z : ntah..tadi rase macam nk main baling tin..tapi..aku rase macam tak cukup team laa..(sambil mengira ahli pasukan)
Y : abis..nak main ape??
Z : hurm..kita main belon acah je lah..amacam??
All : ok..set!!..(semua menunjukkan isyarat bagus)

Kt dewan bahasa dan pustaka..eh..silap lagi..dewan badminton laa..

Z : y..kire kaki..
Y : ok..(dalam hati : aku lagiiii..)
Z : y..ko mngumpat aku ke??
Y : mana ada.."polis sentri..hantu jaga..polis mati..pencuri jaga.."
Y : ok..ko team A..
A :  ok..
Y : "polis sentri..hantu jaga..polis mati..pencuri jaga.."..ok ko team B
B : ok..

petang dah nak dekat maghrib kot..

A : weyh..penat laa..b..pegi beli air kosong..
B : beli je..pakai apa??daun pokok mangga??
A : hehe..tontong laa..nah..aku ada RM1 ni..sape ade..mintak laa..
Z : nah..aku ade doposen..
Y : aku ade 5posen..
2 minit lepas  B bawak balik air kosong...
A : weyh z..malam karang sambung men kejar-kejar pakai basikal x??
Z : mesti laa..malam ni..malam penentuan laa..kalau team aku menag malam ni..yang kena tangkap,lepas balik laa..
A : haha..ko nak menang malam ni..xdapat kot..tinggal bape kerat je geng ko..3 orang je kot..
Y : xda hal la tu..kite tunggu je malam ni k..
A : ok..aku akan pastikan..sebelum imam tu bace doa..korang suma dah kena tangkap..
Z : haha..jangan cakap je..tunggu dan lihat je k..

malam selepas azan maghrib..
lokasi..depan surau laa...

A : ok z..aku kira samapai 10..1..2...
Z,Y, ngan C terus ilang dari pandangan..
A : 10!!....ok geng..jom kejar..(dia tak kira abis pon..kalau kira abis pun..dia kira 1-10 senafas)

imam : allahumma sollialah muhamad..
A : hahaha..kan aku dah cakap..korang mesti kena tangkap jugak malam ni..
Z : yela..yelaa..weh..jumpe sok pagi k..port biasa..tempat biasa..
B : ok..weh z..kerja sekolah ko dah siap belom??
Z : alah..rilek lah..cuti 2 minggu pe..awal lagi ni..jom Y..
Y : jom..jom..kang bapak ko membebel plak..

Masa sekarang..
Kat Padang sekolah tengku rakhang..

Y : haha..bila ingat balik zaman tu..rasa macam nak jadik budak2 balik kan??
Z : haha..ha'ah..prebet..berapa musuh yang dapat kita tembak hari ni?
Y : 2 setengah orang koperal!!..
Z : aik..apesal ada setengah??
Y : setengah sebab lepas saya tembak..dia lari balik rumah koperal..
Z ; hahaha..dah laa..jom balik..imam dah nak azan tu..
Y : haha..jom..jom..


*Based On true story..(tp..tempat,lokasi,mase..perbuatan,perbualan telah diubah..)

iyelah kot..kepada readers yang mengenali jalan story ni dan juga owner belog,mereka mesti tau punye..haha..



This entry was posted on 3:31 AM and is filed under Short Storie'z . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

Ki To said...

Kenapa tetiba je ada semangat nak buat cerita ni eh?Cam ada something chemistry lah..Hahaha.....

ZackHashim said...

Kito : haha..ni name nye..penyakit "clinophobia" aku dah dtg..haha