Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Maafkan Adik,Abah.

Saturday, August 23, 2008 - - 0 Comments

Babak 3

“hurm..ko g mne smalam?jenuh ak tgu nasik ko..nsib bik ad megi..”
Apis tak cakap ape2..aku dapat lihat air matanya jatuh setitik demi setitik..
“ea..nape ni..xmalu ke awek tgo nangis cam pompuan..ea..malu la..da..da..”
“zack..ayu zack..”apis teresek-esak menahan sebak..
“nape ngan dia?”
“dia…dia..huhu..ak malu zack..”
“ea..cakap lah..nape ngan ayu?”
“dia..dia kene main malam semalam..zack..ak sayang dia zack..”
“subhanallah!!betul ke?..sape punye kije?”
“ak tak tau zack..ak tgh buntu ni..ko kne tolon ak..”
“hurm..sape je yang tau prkre ni?”
“ak,dia ngan family dia je..family dia suruh ak tanggong zack..ko kne tolon ak..”
“berat kes ko ni..abiz family ko tau ke?”
“belom lagi..tp..ak tak nak dieorang tau..”
“cmni la..ayu kat mne skrg?kite g jumpe dia petang ni..pas abis kuliah..”
“ak nak cuti r zack..ko tolon tick kdatangan ak ea?..”
“ok..ko g rehat dlu kt bilik ak..ni kunci..tp..ko jangan wt kije gile plak..”
“k..thanks..ak blah dulu la..pape ko tgu ak kat bilik k..”
“oiii…biz air ni?” blom sempat ak abizkan ayat ak,apis da ilang dari pndangan ak..
Dia mmg kaki rider..xheran r name dia gah sebagai daredevil jalanraye..
“makcik..kire..”
“nape ngan apis tu zack?mak cik tgok semcm je?”
“xde pape la..dia gado ngan ayu je..alah gado2 sayang je tu..sok bik la..bape mak cik..”
“rm3.00 sudah lah..”
“mak cik ni..jgan mcm tu..tak untung nanti..tak pe lah..amik ni..simpan bakinya ea..zack nk cepat ni..ad kelas..”
sambil ak menghulurkan note Rm5 kepadanya..
“Emm..trima ksih zack..mak cik jual ea?”
“k..zack gerak dulu ye..”
“ati2 jalan..”
Ak mengorak langkah ke jabatan ak..tanpa aku sedari ad sepasang mata mengikuti gerak langkah aku..
Phewwwittt…..
Alamak..sape plak bg msej ni..
Unknown lagi..ea..ni no smalam..
“…hi..sombongnye…laju jalan..ada kelas ke?”
Laju jari2 ak membalas kandungan mesej tu..
Pheewwwiiiittt…
“…ni liz la..tgu la kjap..liz nak saing..liz ad kat blakang ni”
Ak cepat2 menoleh ke blakng..ak dapat lihat sekujur tubuh yang ak knal..liz..ayu sungguh dia hari ni..ak tros melemparkan senyuman ak..
“laju zack jalan..baru pukul 3..kelas zack pukul brape?”
“kul 3.45..liz?sori lah..semalam zack tertido..pastu..zack study skit..hp zack matikan coz nak charge..”
“nk charge ke atau xnak diganggu?emm,..same lah..klaz liz pun kul 3.45 gak..”
“liz amik course ape?”
“kosmetik..haha..”
“eh..orng ckp btol2,dia men2 plak..”
“alah jangan lah marah..gurau je..”
“mne ad marah..suke je..Amik course ape?”
“emm..liz amik medical..”
“oh..nak jd nurse la ni..haha..”
“ape kelas jd nurse..liz nak jd doctor pakar lah!!..”
“pakar?pakar sakit puan..hehe..”
“ad ke situ plak..zack..liz nak tye sesuatu boleh?..”
“ha..tye la..tp..nk jwapan kena blanje makn tau..”
“alah..loan liz xapply la..”
“xde la..gurau je..tye la..nk tye pe?klo zack boleh jwb,zack jawab..”
“emm..aiseh..da sampai jabatan liz la..kite chat malam je la..boleh?”
“insyaallah..k la liz,zack grak dulu..As’kom..ati2 jalan”
“k..bye..”liz melambaikan tgannya ke arahku..
Ak meneruskan langkah ku..sambil pikiran ak menerawang kepada kes apis..
Tanpa aku sedar..kuliah ku telah pun abis..aku segera ke bilik ku..
“pis..oo..apis..”
Hurm..nsib bik dia xkunci pintu..
“pis..ko kt mane?”
Pelik..mne plak apis ni..kat bilik xde..kt ruang tamu xde..moto ad..kasut ad..
“pis..msyaallah..pis!!!ko da buang tebiat ke??!!!..”
Ak terkejut sebaik saja pintu bilik air ku buka..apis seperti orang gila..di tangannya bayak darah merah..ak dapat lihat bilah pisau gillete di penjuru bilik, mandi tu..ak pasti apis telah mengelar tangannye..dengan pantas aku mendail ambulan..apis aku papah ke ruang tamu..ak menampar2 pipinya..supaya dia sedar..sambil2 ak mencari sesuatu untuk menhentikan pendarahan di tangan nya..aku tak sia2kan pengalaman ak di kem plkn..ak trus mencapai talipinggang aku dan menjerut pergelangan tangannya supaya darah itu tidak mengalir..muka apis semakin pucat..tibe2 dari jauh aku dapat dengar bunyi siren ambulan..apis masih lagi tidak sedarkan diri..sebaik saja pihak ambulan memasukkan tubuh apis,aku disoal bermacam2 oleh doctor yang hadir..kawasan hostel ak da macam ad konsert sure heboh..biasa lah..diaorang nk tumpang glamour..sebaik saja sesi soal jawab abis,ak trus naik ke atas untuk mengambil kunci moto apis..tiba2 aku terpandang darah merah yang bercampur air pancut mengalir deras ke lubang kumbahan..cepat2 aku tutup pintu bilik air tu..setelah aku mengunci pintu,aku tros kearah motosikal apis..orang ramai semakin beredar..tp..ad lagi klibat yang berborak sesame mereka ..mungkin untuk cari jwapan..aku pasti,besok mesti heboh satu kampus..aku tros memecut tanpa menghiraukan mereka semua..di kepala ku Cuma satu..SELAMATKAH KAWANKU???
Aku masih lagi di ICU..sejak dari maghrib td..doktor masih blom keluar lagi..doktor ad cakap,apis kehilangan bayak darah..nsib bik darahnya same dengan darah ak..aku dah pun menderma 2 gelen darah ak kat apis..moga2 dia selamat..wlopun klo boleh aku nak bg semua darah ak kt dia..dia da byak tolon ak..
Pheeewwwiit…
Alamak..saper plak mesej ak ni..
Ak tersipu malu..semua yang ad berdekatan dengan ak memandang ak..ak hanya mampu mengangkat tangan tanda maaf..cepat2 aku silentkan henpon ak..
“..hi zack..kt mne tu?”
Aiseh..liz la..ak lupe ak ad diner ngan dia malam ni…hurm..ak lebih risaukan apis..
Cepat2 ak dial no liz..
“hello..liz ea?zack ni..sori lah..zack ad emergency la..kwan zack msuk ICU..”
“oo..klo camgitu xpe la..liz ingat nak ajak zack diner same2 td..”
“sori la liz..nanti ad mase kite diner same2 k..”
“emm.ok..sampaikan salam liz kt kawan zack ea..”
“insyaallah..k..as’kom”
“Waalaikumsalam..”
Sebaik saja aku meletakkan henpon..lampu KECEMASAN terpadam..dan seraya tu gak doctor yang masih menutup mulutnya keluar..
“doctor,,mcm mane keadaan kawan saya?”
Aku cepat2 bertanyekan situasi apis..
“adik ni sedara terdekat dia ke?”
“bukan..saya kawan dia..”
“harap adik bersabar..saya telah cuba sedaya upaya..hanya tuhan je yang dapat tentukan nsib dia esok..adik kenal family dia?..klo boleh adik bgtau family dia..”
“terima kasih doctor..boleh saya tengok dia?.”
“maaf ye dik..dia masih blom sedarkan diri..dan..polisi hospital ni cme membenarkan sedara kandung je yang masuk..”
“klo cm g2 takpe la..terima kasih..”
“so..ad ape2 lagi yang boleh saya bantu..”
“emm..xde ape2..”
Aku tros mengeluh..doktor tadi telah pun hilang dari pandagn ak..dalam kepala aku..mcm mane ak nk jawab soalan kt family apis..dia ngan aku pun da mcm sdare..tak sampai hati plak..xpe lah..kejap lag ak tepon la..hurm….



This entry was posted on 12:43 AM and is filed under I'm Sorry Dad . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: