Blog

Google Website Translator Gadget

Chat




Zack dE gReAt

mE aNd mY LiFe

[READ]|[LEARN]|[SPREAD]|
zackhashim. Powered by Blogger.

Followers

My FB Fanpages

Contest

cLick..cLick..

Maafkan Adik,Abah.

Monday, August 25, 2008 - - 0 Comments

Babak Empat

“apis macam mane makcik?”aku tros menyapa mak apis..matanya merah..mungkin dia xdapat trima kenyataan..
“macam gitu je lah zack..doktor kate serahkan je pada ketentuan allah..”
Sekali lagi ak lihat berjurai air mata seorang ibu yang mengharapkan anaknya selamat..apis bertuah sebab masih ada mak ngan ayah yang sayangkan dia..
“zack..ko ok x ni?nak tgok apis tak?”
“emm..saya xpape..ha..da bleh tgok ke?..”
“da..jom la..”
Lamunan ak terhenti..ak tgok mcm2 wayar kt badan apis..meter pernafasan stbil..ak dapat rasekan kesedihan yang di alami oleh apis..sebab..aku jugak penah alami perkara sedemikian..walaupun carenye xsame..tp..bg aku..perkataan kecewa semuanya sama..
Aku tgok..mak apis tak lepas2 pegang tangan apis..bapak dia pun seperti mengeluh..kesian pulak aku tgok..semua ni silap ak..klo ak tak suruh dia stay bilik,mesti perkare ni xjadi..semua ni salah aku!!..
“en..en ni ayah apis ke?boleh saya cakap ngan en sebentar?”
Ak xsedar doctor tu masuk..wlopun ak ad kt sebelah pintu..
“emm..saya ayah dia..ad ape2 yang saya boleh wat untuk selamatkan anak saya tuan doctor?”
“emm..saya rase baik kite bincang kat bilik..”
“emm..bik lah..za..abg pegi jumpe doctor ni ye..za..tunggu kat sini tau..”
Makcik sikit pun tak pndag suami dia..sayang benar dia kat apis..wlopun apis tu anak dia yang ke empat..tp aku tgok maknya tak pilih kasih..
“makcik..petang karang saya ada kuliah..saya balik dulu ye makcik..”
“emm..bik lah zack..ati2 nik moto tu..”
“emm..terima kasih..nanti kalo ada ape2 msj saye ea?”
“biklah..”
Aku tros berlalu..sewaktu aku melintas di bilik doctor tu,ak dapat lihat ayah apis dan doctor tu bincang di biliknya..ayahnya seakan menahan sebak..dia tunduk..aku jadi serba salah..aku pasti..ni silap ak..dan ak akan cube perbetulkannya..
“hi..zack..sorang je boleh liz join??”
“oh liz..a’ah..sorang je..join lah..sori xprasan liz td..”
“takpe..tak kisah pun..hehe..emm..nape ni..zack ada masalah ke?”
“emm..xde pape..kecik je?”
“emm..bagitau lah liz..mne tau kot2 liz boleh tolong..”
“emm..actually..kawan zack..dia kt ICU lg..igt tak yng zack cite mse tu..”
“oo..ha?ICU..nape je?”
“emm..kehilangan darah..”
“biz..camne keadaan dia skrng?”
“mcm gitu lah..still xsedarkan diri lagi..liz blajar medical kan?liz ad cara untuk zack bantu dia tak?”
“emm..juz donate blood je lah..”
“zack da donate da..tp..doc kate juz serahkan pada takdir..”
“emm..liz simpati kt zack..tp..sori..liz pun tak tau nak wat ape..”
“xpe..i was not your foult..its mine..”
“zack jgn ckp camtu..”
“memang salah zack..klo lah zack tak suruh dia stay bilik aritu..mesti tak jadi..”
“Pergi pergi pergi
engkau pergi dari hidupku ini
Ku tak mahu mahu
engkau hadir dalam diri ini
Keluhan hatiku tak siapa yang tahu…..”
“sori phone call..hello..as’kom..”
“makcik..erm..nape je..boleh saya bantu?”
“apis zack..zack kene datang sini..”
“ha..kenape ngan apis..ok..ok..zack datang..makcik tgu kat situ..”
“kenape zack?liz nak ikut boleh?”
“apis..apis in trouble..liz xde kuliah ke?”
“kuliah pe..da pukul 5 lah..”
“ha..emm..forget it lah..nk ikot ke?jom lah..tp..liz ad helmet x?”
“alah..liz mne ad helmet..emm..xpe lah..”
“k lah..zack grak dulu ea..as’kom..”
“wasalam..”
Aku tros berlari ke moto..ak tgalkan liz..ak stil tak tau sape liz..tetibe je muncul..xkn kebetulan..hurm..entahlah..
Vrrroooommmm…
Moto wave 125 apis aku pecut laju..moga2 sempat sampai..
Sebaik saja sampai..ak tros ke bilik apis dan ak tolak daun pintu..
“mak cik mane apis?”
Aku tros bertanyekan keadaan apis kerana dia tiada di katilnya..
“dia di wad kecemasan zack..doc ckp..muke dia pucat..mybe darah tak cukup..”
“bawak zack pergi jumpe doc makcik..cepat..”
“ko nak wat ape..”
“saya nak derma darah..cepat mak cik..saya rase ni je salah satu care saya boleh tolon apis..”
“emm..bik lah..”
Sebaik saja aku berjumpa dengan doc,aku tros dimasukkan ke wad kecemasan..”
Aku dapat lihat doctor tu menmasukkan jarum ke lengan aku..dan darah ak mengalir laju ke dalam bekas plastic yang disediakn..kat sebelah katil ak..ak dapat lihat para doctor berjuang untuk selamatkan sahabat ak..ak cume mampu untuk berdoa kepada tuhan agar dia selamat..
“adik..adik..”
“abah…abah nak pegi mane tu..jangan tinggalkan adik..abahhhhhhhh….”
“Masyaallah..ak mimpi…”bisik hati ak..
peluh membasahi bju yng ak pakai..hurmm..apis..mcmmne keadaan dia agaknya..
“akak nurse..kawan saya mcm mne?”
“oo..adik yg derma darah kan?kawan adik tak pape..dia selamat..cume..dia belum sedar je..adik rehat ye..adik byak sangat derma darah tadi..”
“emm..trima kasih kak..”
besok ari jmaat..hope akan berlaku keajaiban..hurmm..
“akak..bile saya boleh balik..saya ad hal lah..”
“kejap lagi doctor masuk dan akan priksa keadaan adik..klo adik ok..dia akan bg adik balik la..”
“trima kasih kak..”
Benar seperti yang di beritu akak nurse td..tak sampi lime minit..doktor dan sorg nurse datang untukl memeriksa keadaan ak..
“bik lah..adik da boleh balik..dan esok..adik boleh lawat kawn adik tu..”
“Trima kasih doctor..”
Aku lekas2 bersiap dan kluar dari wad tu..tujuanku Cuma satu iaitu untuk berjumpa dengan keluarga apis..
Mungkin maknya masih trauma lagi..hurm..
Sesampainya aku dirumah apis,aku terus memberi salam..
“assalamualaikum..”
“waalaikumsalam..oo zack..masuklah..”
“makcik ade cik??” salam ku di sahut oleh ayah apis..kelibat mak apis langsung tak kelihatan..
Mungkin masih bersedih agaknya..
“makcik ko ada kat dalam bilik tu..bile ko kuar hospital?”
“tadi pak cik..ni ha..masih berbalut tangan saya..hehe..”
“apsal tak bagitau pak cik..boleh pak cik amik..”
“takpe la..nati moto apis ni terus tak boleh start karang..hurm..pakcik ngan mak cik sihat?”
“macam gini je la zack..pak cik tak de ape2..mak cik ko je lah..mungkin..ye lah..naluri ibu..mak mane yang tak sayang anak zack..”
“saya pun turut simpati kat apis..hope dia cepat pulih..”
“insyaallah..oo ye..ko ni datang sini da makan blom?..klo belom,kat dapo tu ada nasik..makcik ngan pak cik xde slera nak mkan..”
“ea..tak pe lah pak cik..saya pun nak cepat ni..nak bersihkan bilik..”
“alah..makan lah sepinggan dulu..tak baik tolak rezki..’
“ada hal lah pak cik..nanti saya free saya makan ea?tapi pak cik kene janji..sembelih ayam sekor..Haha..”
“ye lah tu..hati2 bawak moto tu..”
“baik pak cik..kem salam kat mak cik ea..saya gerak dulu..”
Aku tros berlalu..bukan aku tak sudi..tapi aku kene paham situasi sekarang..



This entry was posted on 6:38 PM and is filed under I'm Sorry Dad . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: